نکات کلیدی کسب و کار از منظر وارن بافت

نکات کلیدی کسب و کار از منظر وارن بافت

کسانی که به سرمایه گذاری علاقه‌مندند حتما نام وارن بافت را شنیده‌اند. او یکی از موفق‌ترین سرمایه گذاران معاصر است که توصیه‌های جالبی برای راه اندازی کسب و کار، سرمایه گذاری و خرید سهام دارد. در این محتوا می‌خواهیم مؤلفه‌هایی را بررسی کنیم که هر فرد جویای موفقیتی باید با آن‌ها آشنا باشد.

اطلاعات کسب کنید تا احساس خطر کمتری داشته باشید.

بسیاری از سرمایه گذاران برای اولین بار بدون اینکه رفتار بازار را بدانند، تجارت در سهام و ارزهای دیجیتال را آغاز کرده‌اند. بافت بارها و بارها به سرمایه گذاران توصیه کرده است که هر چیزی را که می‌درخشد دنبال نکنند و فقط بر فرصت‌هایی که می‌فهمند متمرکز باشند.

نکته‌ای که بافت در اینجا به آن اشاره می‌کند این است که فرصت‌های مناسب همه جا حضور دارند تنها کافی است شما بدانید که چه کاری انجام می‌دهید.

نگاه بلند مدت در راه اندازی کسب و کار یا خرید سهام¬.

بافت دائما بر سرمایه گذاری بلندمدت تاکید می‌کند او می‌گوید من هرگز سعی نمی‌کنم از بازار سهام کسب درآمد کنم. با این فرض خرید می‌کنم که ممکن است روز بعد بازار را ببندند و پنج سال آن را بازگشایی نکنند.

بسیاری از سرمایه گذاران سهام را بر اساس عملکرد تاریخی آن خریداری می‌کنند. بافت بیان می‌کند که “سرمایه گذار امروز از رشد دیروز سود نمی‌برد.” شما می‌خواهید یک سهام را برای رشد بالقوه آن بخرید، نه رشدی که قبلا تجربه کرده است.

طرز فکر مالکانه داشته باشید

از دیدگاه بافت، خرید سهام مانند راه اندازی کسب و کار است و افراد باید همان نوع تحلیل دقیق و دقت بالایی را داشته باشند که هنگام راه اندازی یک کسب و کار دارند. به جای اینکه بیش از حد درگیر نوسانات سهام شوید، باید برای تجزیه و تحلیل عوامل تاثیر گذار در قیمت آن وقت بگذارید.

هنگامی که به سوالات مربوطه پاسخ دادید، در کسب و کاری سرمایه گذاری کنید که دوست دارید تا 10 یا 20 سال آینده مالک آن باشید.

ترس و طمع خود را کنترل کنید

بازارهای سهام در چرخه طمع و ترس کار می‌کنند. وقتی حرص و آز وجود داشته باشد، مردم آماده‌اند تا بیش از حد هزینه کنند. اما وقتی ترس به وجود می‌آید، کسب‌ و کارهای بزرگ تخفیف‌های هنگفتی را در اختیار افرادی قرار می‌دهند که آماده‌اند تا از احساسات تیره و تار ترس خود دست بردارند.

وارن بافت یکی از این سرمایه‌ گذارانی است که این هنر را به کمال رسانده و سرمایه‌گذاران دیگر را نیز به انجام آن تشویق می‌کند.
به عنوان مثال، زمانی که یک فروپاشی اقتصادی جهانی در سال 2008 رخ داد، این ترس وجود داشت که رونق بلند مدت اکثر مشاغل زیر سوال برود.

بافت به سرعت واکنش نشان داد و سرمایه ‌گذاری‌های بزرگی را در شرکت‌های بلوچیپ مانند جنرال الکتریک، گلدمن ساکس، بانک آمریکا، مریخ و داو کمیکال انجام داد که بر اساس برآوردهای سال ۲۰۱۳ بیش از ۱۰ میلیارد دلار سود به همراه داشت.

بافت در نامه‌ای به سهامداران خود نوشت: استفاده از فرصت‌ها به هوش زیاد، مدرک اقتصاد یا آشنایی با اصطلاحات تخصصی نیاز ندارد. آنچه سرمایه گذاران در عوض به آن نیاز دارند، توانایی نادیده گرفتن ترس، اشتیاق اوباش و تمرکز بر چند اصل ساده است.

هرگز پول را از دست ندهید

نکات کلیدی کسب و کار از منظر وارن بافت

قانون شماره 1: هرگز پول را از دست ندهید؛ قانون شماره 2: قانون شماره 1 را فراموش نکنید.
هر چه اکنون پول بیشتری از دست بدهید، تأثیر بیشتری بر توانایی شما برای کسب درآمد در آینده خواهد داشت.

هر دلار یا ریالی که از دست می‌دهید ارزش خودش را دارد فارغ از این که شما از آن در سرمایه گذاری‌هایتان استفاده می‌کنید یا نه. این دلیلی است که بافت حتی پس از سال‌ها موفقیت در حوزه‌ی سرمایه گذاری با یک فولکس واگن بیتل قدیمی رانندگی می‌کند.

نسبت به راه اندازی کسب و کار خود زود اقدام کنید

“اولین سرمایه گذاری‌ام را در یازده سالگی انجام دادم. تا آن زمان زندگی‌ام را تلف می‌کردم.”
راز سرمایه گذاری این است که زود شروع کنید.

حتی اگر پول زیادی ندارید. چرا که سرمایه گذاری و راه اندازی کسب و کار جدید تنها در دراز مدت معنا پیدا می‌کند. پس هر چه زودتر شروع کنید سریع‌تر به نتیجه خواهید رسید.

فقط به افراد معتمدی که می‌شناسید، گوش دهید

وارن بافت در نامه‌ها و مصاحبه‌های گاه به گاه خود بر اهمیت سرمایه‌ گذاری در تیم‌های مدیریتی قابل اعتماد و شایسته تأکید می‌کند. به بیان ساده، وارن بافت در انتخاب شرکای تجاری و مدیران خود بسیار محتاط است. چرا که اقدامات آن‌ها می‌تواند باعث موفقیت یا شکست یک سرمایه گذاری برای چندین سال آینده شود.

دنیای مالی پر از شخصیت‌های خوب و بد است. متأسفانه، زیادند کسانی که از انتظارات غیر واقعی و احساسات ترس و طمع سرمایه‌گذاران برای راه اندازی کسب و کار و داشتن درآمد زیاد، سو استفاده می‌کنند و سرمایه‌های چندین و چند ساله‌ی آن‌ها را به باد می‌دهند.

وارن بافت از سرمایه‌گذاران می‌خواهد که روی واقعیت‌ها متمرکز بمانند، میزان تصادفی بودن سرمایه‌ گذاری را تشخیص دهند، انتظارات واقع‌بینانه‌ای داشته باشند و در مسیر باقی بمانند. هیچ کس به زندگی شما بیشتر از خودتان اهمیت نمی‌دهد پس به هر کسی اعتماد نکنید.

نکات کلیدی کسب و کار از منظر وارن بافت

صندوق‌های شاخص کم هزینه برای اکثر سرمایه گذاران معقول هستند

آیا می‌دانستید که اکثر سرمایه‌گذاران در غلبه بر بازار شکست می‌خورند؟ ما به روش‌های مختلف عملکرد خود را مختل می‌کنیم. تلاش برای زمان‌بندی بازار، ریسک‌های بیش از حد، معامله بر اساس احساسات، خارج شدن از دایره صلاحیت خود و موارد دیگر از جمله مؤلفه‌هایی هستند که به طرق مختلف به ما آسیب وارد می‌کنند.

حتی بدتر از آن، بسیاری از صندوق‌های سرمایه‌ گذاری که به طور فعال مدیریت می‌شوند، کارمزدهای زیادی دریافت می‌کنند که بازده و درآمد سود سهام را از بین می‌برند.

وارن بافت علیرغم وضعیت خود به عنوان پربارترین انتخاب کننده سهام در تمام دوران، در سال 2013 طی نامه‌ای از صندوق‌های شاخص غیرفعال حمایت می‌کند. شاخص سازی غیرفعال و کم‌هزینه می‌تواند یک استراتژی عالی برای بسیاری از سرمایه‌گذاران باشد.

به‌ویژه اگر نگران ایجاد سود سهام پایدار نیستید (سودهای سهام ETF معمولاً یکنواخت هستند و بیشتر در معرض کاهش در بازارهای نزولی قرار دارند).

بهترین حرکات معمولا کسل کننده هستند

سرمایه گذاری در بورس راهی برای ثروتمند شدن سریع نیست بلکه بازار سهام بهترین هدف برای رشد متوسط سرمایه در دوره‌های طولانی است. به جای تلاش برای یافتن برنده بعدی در یک صنعت در حال ظهور، اغلب بهتر است در شرکت‌هایی سرمایه گذاری کنید که قبلاً ارزش خود را ثابت کرده‌اند.

ما هیچ تلاشی برای انتخاب برندگان معدودی که از اقیانوسی از شرکت‌های اثبات نشده بیرون می‌آیند، انجام نمی‌دهیم. ما برای انجام این کار به اندازه کافی باهوش نیستیم و این را می‌دانیم.

بسیاری از شرکت‌هایی که برای مدتی طولانی موفق مانده‌اند، محصولات و خدمات اولیه را ارائه می‌کنند: تنقلات، نوشیدنی‌ها، خمیر دندان، دارو، فروشگاه‌های رفاه و غیره. این شرکت‌ها اگرچه هیجان انگیزترین شرکت‌ها نیستند اما ثبات آن‌ها از صاحبان کار و سرمایه گذاران در برابر انواع آسیب‌ها محافظت می‌کند حرکات عالی معمولاً با خمیازه‌ها مورد استقبال قرار می‌گیرند.

نیازی به تلاش برای قهرمان شدن یا تحت تاثیر قرار دادن کسی با سرمایه گذاری‌هایمان نیست. بنابراین خسته کننده هم می‌تواند زیبا باشد.

نکات کلیدی کسب و کار از منظر وارن بافت

روی خودتان سرمایه گذاری کنید

بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که در کاری فوق‌العاده خوب باشید. بنابراین بهترین سرمایه ‌گذاری شامل هر چیزی است که خودتان را با آن توسعه دهید.

بافت مدت‌هاست که از مفهوم افزایش سرمایه انسانی طرفداری می‌کند. سرمایه انسانی شما شامل مواردی مانند تحصیلات، تخصص حرفه‌ای، دانش مالی و سلامت است. بافت در طول بحران مالی سال 2008 اظهار داشت که بهترین کاری که می‌توان انجام داد این است که روی خودمان سرمایه گذاری کنیم. سعی کنید با تقویت مهارت‌هایتان در صدر رشته خود قرار بگیرید.

سرمایه گذاران در سرتاسر جهان همواره به توصیه‌های بافت و نقل قول‌های آن برای راه اندازی کسب و کار و سرمایه‌ گذاری‌های خود استفاده می‌کنند.

نظرات پایانی در مورد مشاوره‌های وارن بافت برای سرمایه گذاری

وارن بافت از رویکرد ساده‌ای پیروی می‌کند که ریشه در عقل سلیم دارد. لذا مطمئنا می‌توان با نکات سرمایه گذاری او ارتباط برقرار کرد. اما این بدان معنا نیست که دنبال کردن این اصول همیشه آسان است.

با پذیرش برخی از توصیه‌های سرمایه‌ گذاری وارن بافت از جمله تمرکز بر بلندمدت، پایبندی به سود سهام، باقی ماندن در دایره صلاحیت خود می‌توانیم کارهای خود را بهتر مدیریت کنیم و تعداد اشتباهات پرهزینه‌مان را کاهش دهیم. در نهایت نیز پیوسته به آنچه می‌خواهیم نزدیک‌تر شویم.

این مطالب می تواند مفید باشد

دکتر شبنم نادری

دکتر شبنم نادری

‌حرفه‌ی اصلی من نویسندگی و تألیف هست و سال‌ها کتاب نوشتم و کار پژوهشی انجام دادم. شاعر، مدرس دانشگاه و فیلمنامه‌نویس هم هستم.

اشتراگذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *