هدفگذاری و برنامه ریزی

همه کسانی که در زندگی به موفقیت رسیده اند، دارای هدفگذاری و برنامه ریزی صحیح بوده اند. بدون داشتن هدف و برنامه چطور ممکن است بتوان به قله کوه صعود کرد؟

هدفگذاری و برنامه ریزی ، مهارت ساده اما مهمی است که اگر آن را بدانیم و به کار بگیریم ، می تواند ما را سریعتر، بهتر و دقیق تر به رؤیاها و خواسته هایمان برساند. هدفگذاری و برنامه ریزی در .واقع مانند فوندانسیون محکم ، برای ساخت یک بنای عظیم است.

چیزی که می تواند مسیر حرکت ما را برایمان روشن کند ، در واقع برنامه ها و اهداف مشخصی است که ما در همه زمینه ها و ابعاد زندگی برای خودمان مشخص کرده ایم.

هدفگذاری و برنامه ریزی

کل موجودات عالم بر مبنای هدف در حال حرکت و جنب و جوش هستند. ممکن است گاهی ما خودمان هم متوجه نباشیم که داریم بر پایه ی مجموعه ای از اهداف زندگی می کنیم. هدفهایی پنهان و نا محسوس ، که ممکن است بر اساس عادات و عرف و روزمره گی ها به وجود آمده باشند . یا اهدافی که درمکانیزم وجودی هر موجودی نهفته است. چون جهان یک سیستم است و سیستم باید بر مبنای یک استراتژی و هدف حرکت کند.

در چه راهی می خواهیم قدم بگذاریم و به کجا قرار است برسیم.

البته باید بگویم که خیلی از افراد هستند که بدون هدفگذاری و برنامه ریزی ،زندگی می کنند و هیچ وقت در زندگی شان هدفگذاری و برنامه ریزی نکرده اند.

این افراد به قول معروف ، باری به هر جهت هستند و منتظر پیشامدها و حوادثی هستند که آن ها را پیش ببرد .

اگر از آن ها در مورد برنامه ی کاری، زندگی و… سوال کنید، پاسخی ندارند که بدهند و می گویند : ” تا چی پیش بیاد!”.
این افراد هرگز به جایگاهی که دوست دارند و لیاقتش را دارند نمی رسند و همیشه هم از شرایط کاری و زندگی شان ناراضی هستند و مدام هم گله می کنند .شاید برای شما جالب باشد که بدانید ۹۷ درصد مردم دنیا از استعدادها و توانایی های خاص و منحصر به فردِ خود آگاه نیستند و در زندگی خود هدف مشخصی ندارند پس مجبورند برای کسانی که از این توانایی ها آگاه و هدفمند هستند، کار کنند!
دلیل این عدم آگاهی کاملاً واضح است. این آموزش ها در جایی گفته نمی شود و به همین خاطر است که اکثریت مردم فقط از رؤیاهایشان صحبت می کنند یا هربار که برای خود هدفی تعیین می کنند، با ناکامی مواجه می شوند.

بسیاری از مردم جامعه هیچ رؤیا و هدفی ندارند. آن ها تنها می خواهند زندگی را به نحوی بگذارنند و حاضر نیستند برای دستیابی به اهدافی متعالی برنامه ریزی کنند آن ها حاضر نیستند برای دستیابی به سطحی بالاتر، از خودگذشتگی کنند.

داشتن هدف برای هر کس ضروری است . زندگی بدون هدف معنای خود را از دست می دهد. مثل وقتی که می خواهیم به سفر برویم اما نمی دانیم به کجا؟

  1. اهداف بزرگ در زندگی برای خود تعیین کنید.
  2. آن اهداف را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید.
  3. برای هر هدف زمان مشخص در نظر بگیرید.
  4. اهداف خود را به صورت کاملاً واضح و شفاف تعیین کنید.
  5. هر روز یک قدم کوچک برای رسیدن به اهداف خود بردارید.
  6. اهداف خود را مکتوب کنید.
  7. انگیزه های کافی بر ای رسیدن به اهداف و برنامه های خود لیست کنید.

کسانی که در زندگی‌شان معنا و مفهوم وجود دارد طول عمر بیشتری دارند. چرا که بی‌هدفی قاتل انسان‌هاست.گاهی اوقات هنگامی که انسان به خود می‌اندیشد و کارهای خود را مرور می‌کند. یا حتی زمانی که در کنار خواسته‌ای که برای رسیدن به آن بسیار تلاش نموده قرار دارد و به آن دست یافته است. احساس می‌کند که بر روی دایره‌ای بسته در حرکت است و مرتبا یک مسیر را دور می‌زند. گویی در یک چرخه به دام افتاده‌ است.

همه‌ی ما به دنبال دانستن تکنیک‌های کلیدی برای شروع هدف‌گذاری‌ و برنامه ریزی هستیم.تکنیک‌هایی که راه درست، جدید و قابل اجرایی را در زمان اندک به ما یاد بدهد.

من ” شبنم نادری” در سایت کارژول، تلاش کرده ام تا بهترین تکنیک‌ها و مطالب مهم در زمینه هدف‌گذاری و برنامه ریزی، را که می‌تواند به کسب و کار، زندگی، روابط فردی و اجتماعی، سلامت جسم و روح شما کمک کند، به شما آموزش دهم.

کارژول ، اولین مرکز بیزینس کوچینگ بانوان

به مدیریت خانم دکتر شبنم نادری است که هدفش کمک به ارتقاء مهارت ها و بالابردن توانایی های زنان در همه جا و با فرصت های برابر است.

گاهی اوقات چنان سرگردان و حیرانیم که احساس می‌کنیم زمین و زمان به هم پیچیده‌اند.و نمی‌توان قدم از قدم برداشت. روزها شب می‌شوند و شب‌ها روز و عمر گرانمایه هم می‌گذرد و هیچ تحوّلی در زندگی ما به وجود نمی‌آید. با خود می‌اندیشیم امروز که گذشت. فردا چنین و چنان می‌کنم. از این وضعیت خسته شده‌ام باید کاری کنم.

فردا هم می‌آید و مرده‌تر از دیروز رد می‌شود. باز می‌گوییم فردا نه. از شنبه زندگیم درست خواهد شد. شنبه‌ها و یکشنبه‌ها و روزها می‌گذرند و آن فرصت طلایی هرگز نمی‌رسد.
و ما غافل از آنیم که:
“امروز همان فردایی است که دیروز در انتظارش بودیم“.

می توانید از دوره ها و محتوای سایت کارژول برای یادگرفتن مهارت هدفگذاری و برنامه ریزی استفاده کنید.

می توانید با شرکت در جلسات کو چینگ گروهی و یا خصوصی، چالش های خود در زمینه هدفگذاری و برنامه ریزی را با من درمیان بگذارید تا به بهترین راه حل برسید.