معرفی فرصت‌های شغلی کار و کسب و کار برای بانوان روستایی

معرفی فرصت‌های شغلی کار و کسب و کار برای بانوان روستایی

خانم‌ها می‌توانند در هر کجای این کره‌ی خاکی نسبت به راه اندازی کسب و کار مورد علاقه خود اقدام نمایند.

 

در هر کشوری معمولا روستاها مظهر فرهنگ و آداب و رسوم‌های خاصی می‌باشند.

در رتبه بندی بهترین روش‌های مختلف کسب درآمد برای مناطق مختلف ایران، کسب و کارهای روستایی، در رتبه های برتر قرار می گیرند.

علاوه بر این که منابع بکر و طبیعی مناطق روستایی پتانسیل بالایی برای ایده پردازی و ایجاد مشاغل نو دارند.

هزینه‌ی زندگی در روستا بسیار کم می‌باشد لذا یک خانم روستایی به راحتی می‌تواند با راه اندازی کسب و کار مورد علاقه‌ی خود به استقلال مالی برسد و از پس هزینه های زندگی اش بر آید.

کارآفرینی زنان روستایی چه اهمیتی دارد؟

کارآفرینی زنان روستایی می‌تواند به رشد اقتصادی جامعه‌ کمک کند. تحقیقات در کشورهای در حال توسعه به وضوح نشان داده‌اند که نیروی کار روستایی یک سرمایه ی ملی استفاده نشده است که نیاز به سیاست گذاری‌های خاص خود دارد.

برای بسیاری از زنان روستایی، کار بخشی از معیشت آن‌ها است. کارهایی که اغلب به صورت پاره وقت انجام می‌شوند اما متأسفانه درآمدی به دنبال ندارد. پس نه تنها اشتغال زنان بلکه استقلال مالی آن‌ها باید مد نظر قرار داده شود.

6 ایده راه اندازی کسب و کار برای بانوان روستایی

این روزها با توجه به گسترش اینترنت در سراسر ایران و افزایش ظرفیت آنلاین شاپ ها خانم‌های روستایی راحت‌تر از قبل می‌توانند محصولات خود را بفروشند و به انجام سایر کسب و کارهای آنلاین بپردازند. در این بخش قصد داریم به بررسی برخی از پرسودترین کسب و کارهایی بپردازیم که بانوان روستایی می‌توانند در آن ها به موفقیت برسند.

شیرینی پزی

تهیه بیسکویت و انواع شیرینی یکی از موفق‌ترین ایده‌ها برای راه اندازی کسب و کار در مقیاس کوچک است.

علیرغم وجود کارخانه‌ها و کارگاه‌های بزرگ و مدرن شیرینی پزی، بخش قابل‌توجهی از هر جامعه همچنان شیرینی‌های تازه و خانگی را انتخاب می‌کنند، زیرا نسبتا ارزان‌تر و قابل اطمینانتر هستند.

پخت شیرینی یک فعالیت سنتی است که در آن یک کارآفرین ممکن است با پول کمی کسب و کار خود را راه اندازی کند.

در نتیجه این کار یک فرصت اقتصادی مناسب برای زنان روستایی محسوب می شود.

شمع سازی

یکی از موفق‌ترین ایده‌های کسب و کار برای زنان کارآفرین روستایی، شمع سازی است. مردم به دلایل مختلف از جمله اهداف مذهبی و تزئینی شمع می‌سوزانند. جدا از شمع سفید بلند کلاسیک، شمع‌های معطر و تزئینی پتانسیل زیادی برای در دست گرفتن بازار دارند.

این یک کسب و کار در مقیاس کوچک و نیمه وقت است و می‌توان به راحتی آن را راه اندازی کرد.

معرفی فرصت‌های شغلی کار و کسب و کار برای بانوان روستایی
عکاسی از مناظر بکر

اگر یک گوشی هوشمند، با کیفیت دوربین قابل قبول دارید به عکاسی بپردازید. این که چگونه از عکس‌های خود درآمد کسب کنید به خودتان بستگی دارد. به طور مثال می‌توانید آن‌ها را تبدیل به کتاب کنید و به فروش برسانید.

البته این کار نیاز به سرمایه‌ی اولیه دارد. یا می‌توانید با مراجعه به سایت‌هایی که خرید و فروش عکس انجام می‌دهند کارهای هنری خود را بفروشید و درآمد دلاری داشته باشید.

البته خودتان هم می‌توانید یک سایت یا وبلاگ بسازید و عکس‌ها را به شکل پکیج در آن قرار دهید.

عکاسی خودش نوعی تولید محتوا محسوب می‌شود. لذا با راه اندازی یک سایت با محوریت عکاسی ترافیک سایت خود را افزایش دهید و تبلیغات جذب کنید.

مرغداری

زمانی که بحث از مرغداری برای بانوان روستایی به میان می‌آید باید کمی وسعت کار را محدود کرد.

در ابتدا می‌توانید با تعداد محدودی از پرندگان شروع کنید. تمرکز خود را بر کیفیت و تنوع محصولات بگذارید و به مرور زمان کسب و کار را افزایش دهید.

شما باید متناسب با شرایط و تقاضای مشتریان خود به فرآوری گوشت و تخم مرغ بپردازید.

حتی این امکان را دارید که با کمی بازاریابی فضولات مرغداری خود را تحت عنوان کود مرغی به فروش برسانید.

خدمات معلم خصوصی

کمبود معلمان واجد شرایط در مناطق روستایی یک مشکل بزرگ است. در حالی که همین مشکل می‌تواند یک ایده تجاری خوب برای راه اندازی یک مرکز آموزشی با معلمان واجد شرایط باشد.

ایده ی مذکور برای جوانان تحصیل کرده‌ی محلی شغل ایجاد می‌کند. ضمن این که مردم نیز از یک مؤسسه آموزشی خوب در نزدیکی خانه خود بهره می¬برند و دیگر نیازی به سایر شهرها برای گرفتن معلم خصوصی ندارند.

این کسب و کار سرمایه و فضای زیادی نمی خواهد تنها کافی است که شرایط و صلاحیت لازم برای راه اندازی کسب و کار خود را داشته باشید. خدمات تدریس خصوصی می‌تواند با نیروی انسانی محدود شروع شود اما با گذشت زمان رشد خواهد کرد.

تهیه‌ی محصولات لبنی

یکی از محبوب‌ترین محصولات محلی در کشور ما دوغ می‌باشد.

حتی اگر گاو یا گوسفند شیرده ندارید می‌توانید مقداری شیر از گاوداری‌های روستای خود بخرید و دوغ یا سایر محصولات لبنی با کیفیت تولید نمایید.

تنها به تولیدات سنتی و قدیمی اکتفا نکنید. این امکان برای شما وجود دارد که انواع پنیر کم چرب، پرچرب، زیره زده و یا انواع شیرهای مزه دار شده را بفروشید.

معرفی فرصت‌های شغلی کار و کسب و کار برای بانوان روستایی
سبزیجات و میوه‌های ارگانیک

بازار میوه‌ها و سبزیجات ارگانیک به سرعت در حال رشد است و زندگی در نزدیکی روستاها یک فرصت تجاری مناسب برای شروع رشد و بازاریابی این قبیل محصولات می‌باشد.

با این حال، راه اندازی این تجارت آسان نیست و به زمین کشاورزی یا بستن قرارداد با صاحبان زمین برای کشت موقت نیاز دارد. علاوه بر این، محصولات کشاورزی کالاهای فاسد شدنی هستند و برای نگهداری نیاز به یخچال دارند.

توصیه می‌شود پیش از آغاز این کار نسبت به هماهنگی کشت و فروش محصولات خود اطمینان کافی داشته باشید.

کرم سازی

فنی حرفه‌ای خدمات ارزان و خوبی را ارائه می‌دهد و در نهایت نیز مدارک معتبری را به هنرجویان خود اهدا می‌کند. مدارکی که در سطح بین المللی نیز اعتبار دارند.

معمولا افراد با دوره‌های چرم دوزی و منبت کاری این سازمان آشنا هستند اما سایر حرفه‌ها معمولا محجور واقع شده‌اند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها دوره‌ی کرم سازی است.

با ساخت کرم‌های دست ساز که از مواد آلی و گیاهی ساخته شده‌اند می‌توانید توجه خیلی از افراد را به خود جلب کنید. حتی پس از مدتی این امکان را خواهید داشت که کرم‌ها را با مواد اولیه‌ای که مشتریان می‌خواهند تولید نمایید.

وبلاگ نویسی راه اندازی کسب و کار آنلاین

کارآمدی این ایده تا حد زیادی به سرعت و وضعیت اینترنت در روستای مورد نظر بستگی دارد.

بانوانی که در زمینه راه اندازی سایت و کار کردن با فضاهای مجازی تخصص دارند می‌توانند با راه اندازی یک سایت به درآمد برسند.

انتظار گردش مالی زیادی در عرض چند ماه اول نداشته باشید، پس از مدتی شروع به جذب ترافیک بالایی در وبلاگ خود خواهید کرد.

مقالات با کیفیت بالا منتشر کنید و به طور دوره‌ای ترافیک وبلاگ را کنترل نمایید تا روندها و الگوها استخراج گردند.

معرفی فرصت‌های شغلی کار و کسب و کار برای بانوان روستایی
پرورش گل و گیاه

قطعا مناسب‌ترین منطقه برای پرورش گل و گیاه مناطق روستایی می‌باشد.

خانم‌های روستایی می‌توانند ضمن تعامل با گل‌فروشی‌های واقع در شهرهای بزرگ‌تر انواع گل و گیاهان زیبا و با کیفیت را در اختیار آن‌ها قرار دهند.

اگر در زمینه گل و گیاه تخصص دارید می‌توانید ضمن آموزش نکات مهم کسب و کار خود یک پیج اینستاگرامی را مدیریت کنید و از آن طریق نیز به درآمد برسید.

چگونه با راه اندازی کسب و کار در روستا به درآمد بالا برسیم؟

پیش از راه اندازی کسب و کار خود به خوبی تحقیق کنید تمام پتانسیل‌های منطقه‌ی مورد نظرتان را شناسایی نمایید.

کارهایی همچون بازاریابی و رعایت قانون عرضه و تقاضا می‌توانند رونق بسیار زیادی به کسب و کار شما ببخشند.

اگر فکر می‌کنید برای کار مورد علاقه‌تان بازار خوبی وجود ندارد بهتر است که در ابتدا با یک کار مورد نیاز جامعه شروع کنید و بعد با پولی که از این کار در می‌آورید علاقه‌های خود را نیز دنبال نمایید.

کلام آخر

به طور کلی بانوان روستایی می‌توانند در راستای بی نیاز کردن روستای خود به شهرهای بزرگ‌تر تلاش کنند و ضمن مهیا کردن یک زندگی راحت برای هم محلی‌هایشان، روز به روز نیز درآمد خود را افزایش دهند.

خانم‌های روستایی باید بدانند که نیاز نیست که خود را محدود به یک حوزه‌ی خاص کنند بلکه باید از تمام فرصت‌هایی که برایشان ایجاد می‌شود نهایت استفاده را ببرند.

این مطالب می تواند مفید باشد

دکتر شبنم نادری

دکتر شبنم نادری

‌حرفه‌ی اصلی من نویسندگی و تألیف هست و سال‌ها کتاب نوشتم و کار پژوهشی انجام دادم. شاعر، مدرس دانشگاه و فیلمنامه‌نویس هم هستم.

اشتراگذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *