تکنیک های استفاده از قانون کارما برای تحقق آرزوها و اهداف

تکنیک های استفاده از قانون کارما برای تحقق آرزوها و اهداف

از زمان کودکی، از پدر و مادر، در جمع دوستان و از مردم جامعه شنیده‌ایم که «دنیا، دار مکافات است» یا «هر چه کنی به خود کنی، گر همه نیک و بد کنی». این جملات می‌خواهد به ما بگوید که در جهان، یک نظم خاصی حاکم است که ما از آن غافل هستیم. این نظم موجب می‌شود که اقدامات و احساسات ما، خوب یا بد، به ما برگردد؛ یعنی وقتی کار خوب یا بدی انجام می‌دهیم، دیگرانی هم پیدا می‌شوند که همان کار را در حق ما انجام دهند. متخصصان این قانون را قانون کارما (Karma) می‌نامند.

جالب است بدانید که اصل کارما در ادیان مذاهب مختلف از جمله اسلام هم پذیرفته شده است.

اگر به وجود نظم و حکمت در جهان اعتقاد داشته باشیم، به راحتی می‌توانیم قانون کارما را درک کنیم و از این اصل برای دستیابی به اهداف و خواسته‌های خود استنفاده نماییم.

در این مقاله می‌کوشیم با قانون کارما آشنا شویم و 8 تکنیک استفاده از این اصل برای تحقق اهداف و رویاهایمان را بیان کنیم.

در صورتی که شما هم تمایل دارید با آگاهی و قدرت بیشتری به سمت موفقیت حرکت کنید، این مقاله می‌تواند آموزه‌های خوبی برای شما به همراه داشته باشد و سرعت حرکتتان به سمت اهداف را بیشتر کند.

قانون کارما چیست؟

قانونی ساده برای رسیدن به خوشبختی

برای اینکه معنا و مفهوم قانون کارما را بهتر درک کنیم، ابتدا لازم است بررسی کنیم که معنی کارما به فارسی چیست؟

کارما (Karma) در اصل واژه‌ای در زبان سانسکریت و به معنای اقدام و عملکردی است که شخص در طول زندگی از خودش به نمایش می‌گذارد.

عملکردهای انسان در طول زندگی، در این جهان و جهان پس از مرگ برای او پیامدها و عواقبی به همراه دارد.

یکی دیگر از تعاریفی که برای کلمه کارما در نظر می‌گیرند، «اقدام یا عمل» است. در واقع این قانون می‌خواهد به ما هشدار دهد که تمام کارها و اقدامات ما در طول زندگی، نتایجی از جنس همان کارها به دنبال دارد؛ یعنی اگر کار خوبی انجام دهیم، سعادتی از همان جنس نصیب‌مان می‌شود و اگر مرتکب کار بدی شویم، گرفتاری و مشکلی از جنس همان کار بد، وارد زندگی‌مان خواهد شد.

هر عمل، فکر یا احساس در این جهان انرژی مخصوص به خودش را دارد. وقتی ما دست به اقدامی می‌زنیم یا به مسئله خاصی فکر می‌کنیم، در واقع داریم یک سیگنال با انرژی مشخص به جهان هستی می‌فرستیم و جهان هستی هم با سیگنال و انرژی مشابه جواب ما را می‌دهد.

به بیان ساده این جهان، مثل کوه است و ما مثل کسی هستیم که در برابر این کوه ایستاده است. کارها و افکار ما مثل صدایی است که به طرف این کوه فرستاده می‌شود.

وقتی کوه صدای ما را دریافت کرد، بلافاصله همان صدا را به سمت ما می‎فرستد. حضرت مولانا هم در اشعار خود به زیبایی به وجود قانون کارما اشاره کرده است:

این جهان کوه است و فعل ما ندا سوی ما آید نداها را صدا

قانون کارما، زیرمجموعه قانون جذب محسوب می‌شود. قانون جذب به ما می‌گوید که به هر چیز فکر کنیم، آن را جذب می‌کنیم و به زندگی خود می‌آوریم.

اگر افکار مثبت داشته باشیم، احساسات خوب و رضایت‌بخش را در وجود خود پرورش دهیم و اقدامات مثبت در جهان انجام دهیم، بدون شک قانون جذب به ما کمک می‌کند که افکار و احساساتمان به واقعیت تبدیل و وارد زندگی‌مان شود.

آیا قانون کارما حقیقت دارد یا صرفاً یک نظریه است؟

آیا قانون کارما حقیقت دارد یا صرفاً یک نظریه است؟

قانون کارما در کتاب‌های آسمانی و ادیان گوناگون بررسی شده و پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که قانون کارما حقیقت دارد و یک اصل الهی است.

مثلاً کسانی که آیین بودا یا هندو دارند، بر این باور هستند که هر یک از کارهای ما، انرژی و نیروی خاصی در جهان ایجاد می‌کند و این انرژی و نیرو روی زندگی انجام‌دهنده کار تأثیر می‌گذارد. بودا در متن مشهوری در مورد کارما می‌گوید:

من صاحب اعمال خویشم،میراث‌دار کردارهای خویش،زاده اعمال خود،در پیوند با کردار خویش،و متکی بر اعمال خود می‌زیم،و هر فعلی که انجام می‌دهم،نیک یا بد میراث آن به من می‌رسد.فرد راهب، بایستی همواره بر این اصل فکر کند.

در قرآن هم قانون کارما با اندکی تفاوت با سایر ادیان وجود دارد. مثلاً در آیه هفتم از سوره اسراء می‌خوانیم: « اگر نیکی کنید، به خودتان نیکی می‌کنید و اگر بدی کنید باز هم به خود بدی می‌کنید.»

یا در آیات هفتم و هشتم سوره زلزال می‌خوانیم: «پس هر کس به اندازه ذرّه‌ای کار خیر انجام دهد (پاداش) آن را می‌بیند و هر کس به قدر ذرّه‌ای کار بد و ناشایست انجام دهد، (کیفر) آن را می‌بیند.»

البته دین اسلام در مورد قانون کارما، خیلی مهربانانه‌تر وارد عمل می‌شود؛ چون در آیه 70 سوره فرقان می‌خوانیم: «مگر آنان که توبه کنند و ایمان آورند و کار شایسته انجام دهند که خدا بدی‌هایشان را به خوبی‌ها تبدیل می کند و خدا بسیار آمرزنده و مهربان است.»

در واقع اگر کسی مرتکب کاری بد و ناشایست شود ولی توبه کند، در راستای جبران اشتباه خود برآید و کارهای شایسته انجام دهد، قطعاً خداوند او را می‌بخشد و نه‌تنها نتیجه کار بدش را به او برنمی‌گرداند، بلکه کار بد او را به کار خوب تبدیل و نتایج مثبت و زیبا وارد زندگی او می‌کند.

چگونه از قانون کارما برای رسیدن به موفقیت استفاده کنیم؟

قانون کارما باعث می‌شود که این جهان، به جهان بومرنگ‌ها تبدیل شود. وقتی بومرنگ‌ها را به هوا پرتاب می‌کنیم، به سمت ما برمی‌گردند. اعمال و افکار ما هم چنین خاصیتی دارند؛ یعنی وقتی اقدام خوب یا بدی را انجام می‌دهیم، این اقدام پس از مدتی به خود ما برمی‌گردد و نتیجه آن را در زندگی خود می‌بینیم.

چگونه از قانون کارما برای رسیدن به موفقیت استفاده کنیم؟

جذابیت قانون کارما این است که می‌توانیم از آن استفاده کنیم و سرعت دستیابی به اهداف‌مان را به میزان قابل توجهی افزایش دهیم. در ادامه این بخش از مقاله، 8 تکنیک یا قانون را بررسی می‌کنیم که به ما کمک می‌کند در زندگی به موفقیت دست پیدا کنیم.

1. باید شایستگی دستیابی به اهدافتان را در خود به وجود بیاورید.

اولین تکنیک استفاده از قانون کارما برای رسیدن به اهداف و خواسته‌ها، قانون علت و معلول است. هدفی که در زندگی دارید را در نظر بگیرید.

به جای اینکه دست روی دست بگذارید تا هدف مثل همای سعادت پر بزند، بیاید و روی شانه شما بنشیند، باید دست به کار شوید و لیاقت و شایستگی لازم برای رسیدن به آن هدف را در خود به وجود بیاورید.

فرض کنید که شخصی می‌خواهد ازدواج کند و همسری با خصوصیات مشخص را مد نظر دارد. او در عین تجسم این همسر در ذهن خود، باید لیاقت رسیدن به آن همسر را در خود به وجود بیاورد.

اگر کسی تمایل دارد که دیگران او را دوست داشته باشند، باید ابتدا خودش را عاشقانه دوست داشته باشد.

هر چیزی که در مزرعه زندگی بکارید، همان را درو خواهید کرد. آن کس که باد می‌کارد، بدون شک طوفان درو خواهد کرد ولی آن

کس که خودش را عاشقانه دوست دارد، انرژی و نیروی این عشق موجب می‌شود که دیگران هم او را دوست بدارند.

2. به جامعه خدمت کنید و پیرامون خود را با چیزهایی که دوست دارید پر کنید.

متأسفانه قانون جذب و قانون کارما برای بسیاری از افراد به درستی توضیح داده نشده است. اگر هدف خاصی دارید، باید برخیزید و تمام تلاش خود را برای رسیدن به آن بکنید.

در راستای تلاشی که برای اهداف خود می‌کنید، لازم است به سایر انسان‌ها و جامعه نیز خدمت کنید.

اگر دنیای بیرونی شما پر از مشکل، فقر و دغدغه است، باید سری به دنیای درون خود بزنید و ریشه این مشکلات بیرونی را در افکار و خودگویه‌های خود جستجو کنید.

اگر دنیای درون خود را اصلاح کنید و بهبود ببخشید، پس از مدتی متوجه خواهید شد که دنیای بیرون‌تان تا چه اندازه رو به اصلاح می‌رود.

منتظر نمانید که اهداف و خواسته‌های بزرگ از آسمان، در دامان شما بیفتند. با کارهای جزئی و کوچک به سمت هدف خود حرکت کنید.

به جامعه خدمت کنید و پیرامون خود را با چیزهایی که دوست دارید پر کنید.

همچنین پیرامون خود را با نشانه‌هایی که به هدفتان مربوط می‌شود پر کنید. به عنوان مثال اگر می‌خواهید روزی در اتریش زندگی کنید.

تصویری از یکی از بناهای دیدنی اتریش تهیه کنید و عکس خودتان را هم زیر آن قرار دهید و مرتب به آن تصویر نگاه کنید و خودتان را در آن محل تصور کنید.

از توانمندی‌ها و استعدادهای خود برای کمک به دیگران استفاده کنید. به عنوان مثال اگر دوست دارید به مدیرعامل یک مجموعه تبدیل شوید، از همین الآن تصور کنید که مدیرعامل آن مجموعه هستید و دارید مسائل کارکنان مجموعه را حل می‌کنید.

در دنیای واقعی هم همین کار را انجام دهید و تا حد امکان به حل مشکلات انسان‌ها کمک کنید.

3. تغییر کنید تا دنیای پیرامون‌تان هم تغییر کند (یکی از ستون‌های قانون کارما )

چندی پیش، کتابی از دکتر مسعود لعلی با عنوان «وقتی تو تغییر می‌کنی دنیا تغییر می‌کند» مطالعه کردم که تأثیر عمیقی روی من گذاشت.

این کتاب به مخاطب یاد می‌دهد که با تغییر خودش، جهان پیرامونش را تغییر دهد.

تغییر درون، یکی از تکنیک‌های استفاده از قانون کارما است؛ زیرا با این کار این پیغام را به جهان هستی ارسال می‌کنید که دنبال تغییر هستید و جهان هستی هم با تغییر شرایط پیرامونی شما، به پیغامتان پاسخ می‌دهد.

4. وضعیت کنونی خود را با فروتنی بپذیرید و برای تغییرش کاری کنید.

اگر می‌خواهید با قانون کارما متحد شوید و از آن برای رسیدن به ثروت و موفقیت استفاده کنید، باید عنصر فروتنی را در وجود خود پرورش دهید و با فروتنی، بپذیرید که وضعیت کنونی شما، حاصل اعمال و افکاری است که در گذشته داشته‌اید. اگر این مسئله را بپذیرید، آن موقع می‌توانید اعمال و افکار گذشته را کنار بگذارید و واقعیتی نو و زیبا برای خود بسازید.

مسئله مسئولیت‌پذیری یکی از اصول انکارناپذیر زندگی و قانون کارماست. انسان مسئولیت‌پذیر می‌داند که عامل اصلی اتفاقاتی که برای او پیش می‌آید، خودش است.

ما محصول انتخاب‌های خودمان هستیم و اگر مسئولیت این انتخاب‌ها را نپذیریم، توان اصلاح هیچ چیزی را نداریم. انسان مسئولیت‌پذیر، این فرصت را پیدا می‌کند که مشکلات را بپذیرد و دنبال راهی برای حل و فصل آن‌ها باشد.

5. مراقب اقدامات و افکار خود باشید؛ آینده شما، امروز ساخته می‌شود.

سعی کنید اعمال و افکار خود را با نوعی خودآگاهی پیش ببرید. برای کنترل افکار خود زمان بگذارید و اجازه ندهید که ذهن‌تان از کنترل شما خارج شود.

روان‌شناسان بر این باورند که انسان خوشبخت، کسی است که کنترل افکار و ذهن خود را در دست دارد و می‌تواند انتخاب کند که به چه مسائلی فکر کند و چه مسائلی را نادیده بگیرد.

اجازه ندهید که تمرکزتان روی اهداف از بین برود

اگر می‌خواهید آینده‌ای درخشان داشته باشید، سعی کنید افکار و اعمال امروز خود را کنترل کنید و کارهای خود را با هدفی که در ذهن دارید، هماهنگ کنید.

مراقبه یا مدیتیشن، کمک زیادی به کنترل افکار می‌کند و باعث می‌شود که از درک زمان حال لذت ببرید.

بدانید که گذشته، امروز و آینده انسان مثل حلقه‌های یک زنجیر به هم متصل هستند. اتفاقاتی که امروز برای شما میفتد، به خاطر افکار و اعمال گذشته شماست. پس اگر واقعاً دنبال ساختن آینده هستید، باید امروز خود را دریابید.

6. اجازه ندهید که تمرکزتان روی اهداف از بین برود.

اگر واقعاً خواهان ثروت و موفقیت هستید، باید تمرکز کردن را یاد بگیرید. با تمرکز کردن می‌توانید کارهای خود را با کیفیت بالاتری انجام دهید و با قدرت بیشتری به سمت خواسته‌ها و اهداف خود حرکت کنید.

عدم تمرکز باعث می‌شود که خشم در وجودتان شکل بگیرد و از بهره‌وری پایین خود در انجام کارها، رنج بکشید. این کار می‌توانند در محل کار هم موجب نارضایتی کارفرما شوید.

بنابراین از طریق مطالعه، مراقبه و کنترل ذهن، برای افزایش تمرکز خود تلاش کنید. یکی از کتاب‌های خوبی که در این زمینه نوشته شده، کتاب کار عمیق، اثر کال نیوپورت است.

7. ببخشید تا به شما داده شود.

در صورتی که در زندگی دنبال عشق و ثروت هستید، باید ابتدا این عشق و ثروت را به دیگران ببخشید. به عنوان مثال سعی کنید بخشی از درآمد ماهانه خود را به دیگران کمک کنید تا قانون کارما برای شما فعال شود و ثروت را به سمت شما سرازیر کند. اگر دنبال احترام هستید، باید ابتدا خودتان به دیگران احترام بگذارید. این مسئله در آیه 92 سوره آل عمران هم به روشنی بیان شده است:
«هرگز به نیکی نمی‌رسید؛ مگر اینکه از آنچه دوست می‌دارید، (در راه خدا) انفاق کنید و هر چه انفاق نمایید، حتماً خداوند به آن دانا و آگاه است.»

8. در افکار و اعمال مثبت، ثبات قدم داشته باشید.

اگر واقعاً می‌خواهید قانون کارما را با خود متحد کنید و از آن برای رسیدن به خواسته‌های خود استفاده کنید، باید صبر داشته باشید و از افکار و اعمال مثبت خود، خسته نشوید.

ثبات قدم و اصرار بر افکار و اقدامات درست، به مرور زمان معجزه می‌کند و دنیای شما را متحول خواهد کرد. قانون کارما از جهاتی شبیه ورزش کردن است: وزن هیچ کس با یک روز ورزش کردن از 100 به 70 کیلوگرم نمی‌رسد.

کسی که خواهان تناسب اندام است، باید ورزش را به یکی از برنامه‌های روزانه خود تبدیل کند و سبک زندگی خودش را
تغییر دهد.

برای رسیدن به ثروت و موفقیت، شیوه استفاده از قوانین هستی را یاد بگیرید.

در دنیای امروز بسیاری از انسان‌ها در تمام طول زندگانی خود، دنبال نقشه گنج موفقیت هستند. آن‌ها می‌خواهند راه و روشی را یاد بگیرند که در سریع‌ترین زمان ممکن آن‌ها را به موفقیت و سعادت برساند.

خوشبختانه جهان هستی، یک سری قوانین و اصولی دارد که اگر آن‌ها را یاد بگیریم و بتوانیم این قوانین را در زندگی خود پیاده کنیم، می‌توانیم سرعت دستیابی به موفقیت و ثروت را افزایش دهیم.

یکی از قوانین هستی برای موفقیت، قانون کارماست که در این مقاله به بررسی آن پرداختیم و با تکنیک‌های پیاده‌سازی آن آشنا شدیم.

قوانین دیگری هم برای دستیابی به موفقیت، خوشبختی و آرامش وجود دارد که با یادگیری آن‌ها می‌توانیم به تمام خواسته‌های خود برسیم.

دوره جامع چله پروانگی (لطفاً به صفحه محصول لینک دهید)، یک سفر چهل روزه به درون است و به شما کمک می‌کند که در یک بازه زمانی چهل روزه، با تمام قوانین ثروت آفرینی آشنا شوید و زندگی خود را متحول کنید.

این دوره، کاربری و تمرین‌محور است و شیوه بکارگیری قوانین هستی را به صورت عملی به شما آموزش می‌دهد.

آیا تاکنون تکنیک‌های قانون کارما را در زندگی خود به کار بسته‌اید؟

این تکنیک‌ها تا چه اندازه در موفقیت شما دخیل بوده است؟

با کدام قوانین حاکم بر جهان هستی آشنا هستید؟

لطفاً نظرها، پرسش‌ها و پیشنهادهای خود را با ما و سایر کاربران مجموعه کارژول، در بخش دیدگاه‌ها (زیر همین مقاله) به اشتراک بگذارید.

منابع: IgnoxLabs / Healthline

این مطالب می تواند مفید باشد

دکتر شبنم نادری

دکتر شبنم نادری

‌حرفه‌ی اصلی من نویسندگی و تألیف هست و سال‌ها کتاب نوشتم و کار پژوهشی انجام دادم. شاعر، مدرس دانشگاه و فیلمنامه‌نویس هم هستم.

اشتراگذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *