5 راه برای توانمندسازی زنان در تمام کسب و کارها
زنان بخش مهمی از اجتماع امروز را تشکیل میدهند و امروزه در اغلب کسبوکارها نقش عمدهای دارند. توجه به زنان و اهمیت به این قشر برای توانمندسازی اجتماع مسئله مهمی است.
این توجه تنها به روز جهانی زن محدود نمیشود. توجه و تمرکز بر روشهایی که منجر به پیشرفت زنان در اجتماع شود. یک حرکت حساس و حیاتیست که تمام طول سال نیاز به توجه و صرف زمان دارد.
بیایید کمی به این مسئله فکر کنیم:
- آخرین زمانی که میزبان یک رویداد با محوریت زنان بودهاید کی بوده؟
- آیا تا به حال درباره موضع تجارت و برابری زنان در محل کار بحث کردید؟
اگر شما هم با فکرکردن به این مسئله به یاد روز زن میافتید، بهتر است درادامه با ما همراه باشید.
یکی از دلایلی که این موضوع برای ما دارای اهمیت بالایی است:
بررسی آمار سازمانهایی است که به زن توجه ویژهای شده است.
در این سازمانها از دیدگاههای جدید و نوآورانه برای زنان استفاده میکنند.
این باعثمیشه تا بهرهوری بالاتری داشته باشند.
همانطور که میدانید مسئله کارایی و بهرهوری برای تمام مدیران اهمیت بالایی دارد.
پس به خواندن این مقاله ادامه دهید.
تا متوجه شوید چگونه این مسئله میتواند در کسبوکار شما تغییراتی را ایجاد کند.
و اصلا چطور در اجتماع با ایجاد برابری جنسیتی، میتوانید آینده فرهنگ کسبوکارتان و مسیرشغلی کارمندان زن را بهبود دهید.
1) کارمندان زن را به زنان تاثیرگذار ارتباط دهید
قدم اول اشتراکگذاری داستانها و تجربیات است که همیشه یکی از موثرترین راههای تغییر ذهن بوده. به طوریکه در عمل بسیار موثر بوده است.
به همین علت دیدار زنان قوی که نقشهای تاثیرگذاری هم دارند. یکی از روشهای مختلف برای توانمندسازی کارمندان برای موفقیت در شرکت شما و حوزه کاری خودشان است.
به عنوان مثال، اگر یک زن در شروع کار خود است.
ارتباط با چهرههای باتجربهتر که قبلاً در حرفهی خود مستقر شدهاند.
مانند زنان کارآفرین و سایر زنان رهبر میتواند در تعیین مسیر شغلی به آنها کمک کند.
یکیدیگر از مزایای ارتباط با زنانموثر، ایجاد اعتمادبهنفس در کارمندان زن و بالابردن توانایی آنها برای پیشرفت در حرفهشان است.
این مسئله به ویژه در شرایط جامعه ایرانی که محیطهای کار اکثراً مردسالار هستند، بسیار مهم است.
یافتن زنانی که دارای نقشهای ارشد هستند.
میتواند به اعتمادبهنفس آنها در کسب درآمد بالاتر و حتی درخواست برای مناصب بالاتر و دارای نفوذ کمک کند.
2) به زنان یادآوری كنید كه ارزش دارند
اغلب اوقات، زنان در محیطهای کاری که عمدتا مرد هستند، نسبت به بیان عقاید و نظریات خود ترس دارند. و به صورت صریح ابراز عقیده نمیکنند. البته گاهی برعکس آن هم صادق است.
یعنی زنان سعی میکنند برای شنیده شدن نظریاتشان مانند مردان رفتار کنند.
این مسئله اهمیت بسیاری دارد که زنان خودشان باشند.
پس بیایید و به زنان یادآوری کنید که برای آن چیزی که هستند به آنها احترام میگذارید.
برای شما دیدگاههای بینظیر، مهارتها، فداکاری و اخلاق کاری قویشان است که اهمیت دارد.
و اینها دلیل شما برای استخدام آنها بوده است.
این مسئله ممکن است برای شما واضح به نظر برسد.
اما واقعا نمیدانید دیگران چه احساسی دارند تا زمانی که با کفشهای آنان راه بروید.
حتی اگر شما یک کارمند زن هم باشید. نمیدانید که همکارخانم شما در جایی دیگر اوضاع و شرایطی که شخصاً با آنها روبروست را چطور میبیند.
پس، تلاش کنید تا درمورد عملکرد هر زن دلسوز و صادق باشید.
برای پیادهسازی این مسئله در شغل و کسبوکار شما راههای بسیاری وجود دارد. اولین قدم، آموزش و آگاهسازی است. زیرا:
تا زمانی که افراد با خود حقیقیشان روبرو نشوند، نمیدانند چه کار اشتباهی میکنند.
مرحله بعد، ایجاد یک محیط امن که در آن همه بتوانند نگرانیها و چالشهای خود را ابراز کنند، است. همچنین بدانند که برای کمک به چه کسی مراجعه کنند.
نهایتا، فعالیتهای اختصاصی و آموزش برای زنان، مانند سخنرانی عمومی، گروههای مشاوره و پشتیبانی را ترویج دهید. در حالت ایدهآل باید این فرصتها را به همه اقلیتها ارائه دهید.
تا همه بتوانند احساس کنند که در محل کارشان میتوانند شکوفا شوند.
3) نیازهای شخصی کارمندان خود را برآورده سازید
یک واقعیت مهم: کارمندان شما در جایی بیرون از محل کار زندگی میکنند. این که آیا آنها اولویتهایی نظیر خانواده یا سایر برنامههای درسی دارند، معمول هست. پس مهم است که آنها را ترغیب کنیم تا این نیازها و علایق را دنبال کنند. مهم نیست مرد باشند یا زن.
به عنوان مثال، به والدین اجازه دهید تا در صورت نیاز زودتر مرخص شوند. حتی به والدین پیشنهاد مرخصی بدهید.
و تعادل کار و زندگی همکاران خود را با انعطافپذیری تا هر کجا که میتوانید پشتیبانی کنید.
با اهمیت دادن به نیازهای کارمندان، به سمت آرزوهای خود حرکت میکنند و شخصا پیشرفتهای بسیاری میکنند.
به نوبه خود، آنها سپاسگزارتر خواهند بود که برای شرکت شما کار میکنند.
این مسئله وفاداری و بهرهوری آنها را افزایش میدهد.
شما حتی میتوانید بالاتر و فراتر از این باشید و در عرصههای مختلف حامی باشید.
یادآوری تولد فرزندان و تهیه هدیههایی برای افرادی که فرزند جدید دارند. حتی برگزاری جشن خانوادگی و پیک نیک نیز یک برنامه جالب است.
علاوه بر خانواده، میتوان گاهی اوقات مهمانان متخصص را دعوت کنیم. تا درمورد همه چیز از مالی (خرید خانه، سرمایهگذاری و غیره) گرفته تا میزبانی ساعتهای شاد شبانه بحث کنند.
هرچه سرگرمی و انعطافپذیری بیشتری به کارمندان خود ارائه دهید. علاقه بیشتری به مراقبت از مسئولیتهای شغلی و روابط خود با همکاران نشان میدهند و درنتیجه همه را خوشحالتر میکنند.
4) داوطلب شدن برای امور مرتبط با زنان
زنان در بسیاری از بخشها در محل کار نمایندگان اندکی دارند. به عنوان مثال، زنان در بخش فنآوری کمتر از 20٪ مشاغل را به خود اختصاص میدهند. این مسئله با گذشت زمان بهتر نخواهد شد.
مگر روی زنان سرمایهگذاری شود یا مسئله استخدام نیروی کار برابر، که یکی از راههای حل این اختلاف است.
راه دیگر برای انجام این کار این است که درگیر فعالیتهای داوطلبانه مرتبط با زنان شوید. از پایگاههای مربوط به زنان در محله خود بخواهید. تا مکانهایارزشمند را که میتوانند وقت خود را در آنجا سرمایهگذاری کنند -با هدف زنان، برنامههای سخنرانی وغیره- پیدا کنند.
این فعالیتها در کشورهای دیگر با ابتکار در ایجاد انجمنهایی صورت گرفته است. این انجمنها میزبان جلسات ماهانهای هستند که با هدف توانمندسازی زنان در فناوری برگزار میشوند.
سخنرانان مهمان – معمولاً زنانارشد دنیایفناوری – هستند. که دانش، تخصص و موانعی را که در مسیرحرفهای خود بر آنها غلبه کردهاند را به اشتراک بگذارند.
در کنار آن، پنلهایی نیز وجود دارد. که از مصاحبه و برندسازی شخصی گرفته تا مشاوره و مسیرهای شغلی همه چیز را پوشش میدهد. این جلسات برای عموم مردم، چه زن و چه مرد، با هدف تشویق به سوی هدف باز است.
دقت داشته باشید که ما فقط در صورت همکاری با هم میتوانیم مسائل را حل کنیم.
این ابتکار با هدف تغییر جهان ( یا حداقل افزایش تنوع در حوزه فناوریهای پیشرفته)، جامعهای را برای همکاری ایجاد میکند. همچنین به زنان میآموزد که در سفرهای خود تنها نیستند.
بازخوردهای دریافتی از این انجمنها بسیار مهیج است. این انجمنها به کسب وکارها کمک میکند تا تفاوتی بزرگ را در دنیای زنان ایجاد کنند. زنانی که در این انجمنها حضور داشتند، اعتماد به نفس بیشتری کسب کردند. با درک کامل پتانسیل خود به عنوان رهبر، بازیکنان تیم و مذاکرهکنندگان در عرصههای کسبوکار پیشرفت داشتهاند. حتی با کمال تعجب بسیار فراتر رفتهاند.
در بیشتر مواقع، زنان فقط به یادگیری یک مهارت جدید فکر نمیکنند. بلکه این سؤال را مطرح میکنند که چگونه میتوانند به دیگران هم کمک کنند. سؤالی که تقریباً بلافاصله پس از حضور در یک رویداد به وجود میآید.
5) از روز جهانی زن حمایت کنید
احترام به زنان منحصر به یک روز از سال نمیشود. هر روز به زنان در محیط کار احترام بگذارید و آنها را توانمند کنید. افتخاری در یک روز سال برای حقوق زنان اختصاص یافته.
این یک یادآوری برای همه است، نه فقط زنان.
بنابراین، باید همه افراد کسب وکار شما برای حضور در رویدادهای این روز، استقبال کنند.
به عنوان مثال، اگر کارمندان، صبح روز زن را قصد راهپیمایی پیادهروی دارند. بدون سوال، احترام خود را نشان دهید. با میزبانی رویدادها یا دادن کالاهای مارکدار برای چنین روزی. با پذیرش فروتنانه کارمندانتان ارزش آنها را در شرکتتان یادآوری کنید.
در کشورهای اروپایی، روز جهانی زن در اولویت قرار دارد. در طول سال، در زمینه توانمندسازی کلیه کارمندان فعالیت میکنند ولی در روز زن کمی بیشتر.
ایدههایی که در بخش بعدی ارائه میشود میتواند الهامبخش تجارت شما در آینده باشد.
طراحی پیراهنهایی با شعارهای انگیزشی و گفتههایی از آبراهام. او نهتنها عاشق پوتینهایش بود، بلکه او یک فرد قدرتمند و الهامبخش برای زنان بود که به برابری اعتقاد داشت.
شاید شرکت شما تیشرت بسازد. شاید با هم راهپیمایی کنید. یا شاید فقط یک لوح یادبود هدیه بدهید. تا به کارمندان با استعداد خود احترام بگذارید. هر کاری انجام دهید، این کار را از صمیم قلب خود انجام دهید. مغزهای بزرگی که شما را به اینجا رساندهاند را به خاطر بسپارید.
نتیجه:
زنان در دنیای امروز اهمیت بالایی دارند و توانمندسازی آنها نه تنها در تربیت نسلهای آینده بسیار موثر است. بلکه در کسبوکارها به یک مسئله حیاتی تبدیل شده است. توانمندسازی زنان و دیدن آنها و تواناییهایشان یک گام مهم در جهت توسعه شرکت و کسبوکار شماست.
در این مقاله 5مورد از اساسیترین نکاتی که هر کسبوکاری باید در حوزهزنان به آن اهمیت دهید، بیان شدهاست.
منبع: https://www.wix.com/blog/2019/03/women-empowerment-in-business