یک کارآفرین برای رسیدن به موفقیت باید چه رازها و نکاتی را بداند؟ آیا رازهایی هست که مطمئن باشیم با رعایت آنها به اهدافمان میرسیم؟» در این مقاله تصمیم دارم 9 رمز موفقیت کارآفرینان از نگاه برایان تریسی را با شما در میان بگذارم.
9راز شگفت انگیز موفقیت برای کارآفرینان از نگاه برایان تریسی
اخیراً با کارآفرین جوانی جلسه داشتم. او که به شدت مشتاق موفقیت در دنیای کسب و کار و تحقق اهداف و آرزوهایش است از من پرسید:
«دکتر نادری، یک کارآفرین برای رسیدن به موفقیت باید چه رازها و نکاتی را بداند؟ آیا رازهایی هست که مطمئن باشیم با رعایت آنها به اهدافمان میرسیم؟»
من که در این جلسه از کمالطلبی و هدفمند بودن این جوان کارآفرین، خوشحال بودم، 9 مورد از رازهای موفقیت کارآفرینان را با او در میان گذاشتم.
این رازها را برایان تریسی در کتابها و سخنرانیهایش بیان کرده است و با عمل کردن به آنها، واقعاً میتوان طعم شیرین موفقیت را چشید. من تاکنون این رازها را با کارآفرینان مختلفی در میان گذاشتهام. آنهایی که به این رازها عمل کردند، شاهد پیشرفتهای چشمگیری در زندگی خود بودند.
در این مقاله تصمیم دارم 9 رمز موفقیت کارآفرینان از نگاه برایان تریسی را با شما در میان بگذارم. در صورتی که خواهان دستیابی به موفقیت در زندگی و کسب و کار خود هستید،
پیشنهاد میشود که تا پایان این مقاله با ما همراه شوید. مطالعه این مقاله نهایتاً چند دقیقه از شما زمان میگیرد؛ ولی تأثیر عمیقی بر نگرش شما در حوزه کارآفرینی و بیزینس خواهد گذاشت.
1. به خودانگاره یا خودپنداره خود توجه کنید؛ مهمترین راز موفقیت کارآفرینان
یکی دیگر از نکاتی که کارآفرینان برای رسیدن به موفقیت و تحقق اهداف خود باید مد نظر قرار دهند، توجه به خودانگاره یا خودپنداره است که برایان تریسی به آن، «Self-concept» میگوید.
به احتمال زیاد این سؤال در ذهن شما نقش بسته است که خودپنداره یا خودانگاره چیست؟
خودانگاره، به بیان ساده همان تصویر ذهنی است که ما از خودمان داریم.
روانشناسان به نحوه درک ما از رفتار، تواناییها و ویژگیهای منحصر به فردمان، خودانگاره میگویند. فرض کنید کسی به خودش میگوید:
«من، لیاقت ثروتمند شدن را دارم. من مدیر خوبی برای کسب و کارم هستم و میتوانم بیزینسم را در دل بحرانها به سرمنزل مقصود برسانم.»
در این حالت، فرد خودانگاره خودش را در حوزه کسب و کار و کارآفرینی بیان میکند.
ما در شکل دادن به خودانگاره خود، نقش مهم و فعالی را ایفا میکنیم و به همین دلیل باید مراقب باشیم که چه خودپندارهای برای خودمان میسازیم.
اگر بتوانیم به توانمندیها و شایستگیهای خود ایمان بیاوریم و قبول کنیم که میتوانیم کارآفرین موفق و ثروتمندی باشیم، اولین گام را برای تبدیل این خودانگاره به خود واقعیمان برداشتهایم.
کارآفرینی که خودش را فردی بازنده و ناتوان میپندارد و بر این باور است که اگر دست به طلا بزند خاکستر میشود، چگونه میتواند کسب و کاری پویا و توانا داشته باشد و در این بازار پررقابت و پیچیده،
کشتی بیزینس خود را نوحوار هدایت کند و به ساحل موفقیت برساند؟
2. داشتن یک چشمانداز شفاف و روشن؛ گامی مهم برای متمرکز شدن بر پیروزی
برایان تریسی، همه کارآفرینان را به داشتن چشماندازی روشن و شفاف دعوت میکند و شفافیت را نخستین راز موفقیت کارآفرینان میداند. او بر این باور است که کارآفرین باید درک شفافی از شخصیت کنونی، شخصیت ایدهآل و اهدافش داشته باشد و بداند که چه میخواهد و قصد دارد به چه مقصدی برسد.
در آینده میخواهید چه شخصیتی داشته باشید؟ چه چیزی در زندگی و کسب و کار برای شما اهمیت دارد؟ برای چه چیزهایی میجنگید و رنج میکشید؟ برایان تریسی میگوید جایی خواندم:
«تا زمانی که نمیدانی اگر یک ساعت به پایان عمرت مانده باشد، دقیقاً چه کاری انجام میدهی، آماده زندگی کردن نیستی!»
یک کارآفرین تحولخواه و موفقیتدوست، باید چشمانداز مشخصی برای خودش و کسب و کارش داشته باشد. این چشمانداز شفاف به شما و منابع انسانی کسب و کارتان انگیزه میدهد تا برای رسیدن به موفقیت تجاری، تلاشهای دشوار و درخشانی از خودتان به نمایش بگذارید و با تمام قوا به میدان بیایید. پیتر دراکر، نابغه فراموشنشدنی و بیمانند علم مدیریت نوین در این زمینه میگوید:
«حتی اگر میخواهید کسب و کارتان را روی میز آشپرخانه راه اندازی کنید، باید چشماندازی برای تبدیل شدن به یک رهبر جهانی در حوزه فعالیت خود داشته باشید. در غیر این صورت، احتمالاً به موفقیت دست نخواهید یافت.»
3. یادگیری مستمر برای بیشینهسازی عملکرد؛ رازی که اهدافتان را محقق میکند
برای اینکه بتوانید در عرصه کسب و کار به موفقیت برسید و بیزینس خود را به یک موتور تولید ثروت تبدیل کنید، باید از دانش، مهارت و تخصص به یکی از قلههای صنعت خود تبدیل شوید. به عقیده برایان تریسی، یکی از رازهای موفقیت کارآفرینان این است که در بین 10 درصد برتر صنعت و حوزه فعالیت خود باشند.
یکی از مهمترین نکاتی که شما را از نظر دانش و عملکرد، به یکی از قلههای صنعتتان تبدیل میکند، یادگیری مداوم و مستمر است. برایان تریسی در مورد یادگیری مستمر میگوید:
«کمترین شرط لازم و ضروری برای موفقیت در هر زمینهای که در آن فعالیت میکنید، یادگیری مداوم و مستمر است؛ بنابراین برای موفقیت، ناگزیر هستید که هر روز چیز جدیدی یاد بگیرید.»
جیم کالینز، نویسنده کتاب از خوب به عالی (Good To Great) درباره برتری برخی شرکتها بر سایر شرکتهای حاضر در یک صنعت مشخص، صحبت میکند. او بر این باور است که برای تبدیل کردن کسب و کارتان به یک بیزینس موفق و عالی، باید سه شرط را در کسب و کار خود محقق کنید:
• حوزه فعالیت شما باید چیزی باشد که واقعاً نسبت به آن اشتیاق داشته باشید و عاشقش باشید. اگر عاشق کارتان نباشید، بعید است در 10 درصد برتر آن حوزه، قرار بگیرید.
• باید سراغ حوزههایی بروید که در عین برتر بودن در آن، امکان سبقت گرفتن از 90 درصد کسب و کارهای آن حوزه وجود داشته باشد؛ یعنی ابتدا حوزهای که میخواهید در آن کارآفرینی کنید را در نظر بگیرید و بررسی کنید که آیا امکان قرار گرفتن در بین 10 درصد برتر این حوزه وجود دارد یا خیر!
• محصولات و خدماتی به مردم ارائه دهید که برای مشتریان، مفید و برای شما، سودآور باشد. با تحقق این شرط، میتوانید به اهداف مالی مورد نظر خود جامه عمل و واقعیت بپوشانید.
4. با افراد باتجربه در حرفه خود مشورت کنید؛ قطعاً توصیههای راهگشایی برایتان دارند
در سراسر تاریخ، افراد، کسب و کارها و حکومتهایی که از افراد باتجربه، دانا و صاحبنظر کمک گرفتهاند، به موفقیتهای چشمگیر و ارزشمندی دست یافتهاند. امروز هم مشورت کردن با افراد باتجربه و بهرهگیری از توصیههای خردمندانه این افراد برای کسب و کارها و کارآفرینان، راهگشا و ثمربخش است و میتواند سرعت رشد و پیشرفت کسب و کار را چندین برابر کند.
مشورت با افراد صاحبنظر در قالب جلسات منتورینگ یا کوچینگ، بسیار راهگشا و تأثیرگذار است و میتواند کسب و کارتان را در مسیری درست و هوشمندانه قرار دهد. خردورزی در کسب و کار، یک رمز موفقیت کارآفرینان محسوب میشوند و با استفاده از دیدگاهها، پیشنهادها و انتقادهای افراد باتجربه و دانا میتوان این خردورزی را به یکی از استراتژیهای بیزینس تبدیل کرد.
5. پول درآوردن سخت و از دست دادن آن دشوار است؛ برنامه مالی داشته باشید
یکی از رازهای مهم و ارزشمندی که کارآفرینان برای رسیدن به ثروت و موفقیت باید مد نظر داشته باشند، مدیریت درآمدها و هزینههاست.
کسب درآمد همواره دشوار است؛ ولی وقتی موقع پول خرج کردن میشود، میبینیم که درآمدهایمان بهراحتی خرج میشود. برای جلوگیری از هدر رفتن منابع مالی، باید یک برنامهریزی مالی دقیق و حرفهای داشته باشیم و درآمدها و هزینههایمان را ریزبینانه مدیریت کنید.
مطالعات نشان میدهد که بزرگترین چالش 33 درصد از صاحبان کسب و کارهای کوچک، نداشتن سرمایه و ناتوانی در مدیریت منابع مالی است.
اگر واقعاً خواهان راه اندازی یک کسب و کار پیشرو هستید، هوش مالی خود را افزایش دهید و از مشاوران مالی حرفهای کمک بگیرید.
همچنین سعی کنید حسابداری را یاد بگیرید و پس از اینکه درآمد بیزینستان به حد معقولی رسید،
یک حسابدار حرفهای استخدام کنید تا منابع مالی کسب و کارتان را به بهترین شکل مدیریت کند.
از نظر برایان تریسی، پول درآوردن مثل این است که یک زمین ماسهای را با میخ حفر کنید. این در حالی است که از دست دادن پول، مثل ریختن آب روی ماسه، راحت و بیدردسر است.
اگر میخواهید به کارآفرینی موفق و توانمند تبدیل شوید، تا حد توان از ریسکهای بیحاصل و بیمعنا دوری کنید؛ زیرا این ریسکها باعث بر باد رفتن سرمایه میشود و در نهایت باعث مرگ بیزینس شما خواهد شد.
6. درک نقاط ضعف کسب و کار و رفع آنها؛ نکتهای اساسی در جاودانه شدن بیزینس
درک نقاط ضعف و محدودیتهای کسب و کارها و تلاش برای رفع و از میان برداشتن آنها، یکی از نکات مهمی است که برایان تریسی روی آن تأکید ویژه دارد.
گاهی مواقع نقاط ضعف یک بیزینس، رفعشدنی و حذفشدنی نیست و مدیران باید راهی برای کنار آمدن با آن و کم کردن تأثیر آن پیدا کنند.
بعضی از موانع و محدودیتها در کسب و کار، قابلیت شناسایی و حذف دارند. کافی است کارآفرینان روی کسب و کار خود تمرکز کنند و فرایندهای آن را با دقت مورد بررسی قرار دهند. توجه داشته باشید که یک سری از موانع، محدودیتها و نقاط ضعف کسب و کارتان، از درون، افکار و نگرش شما سرچشمه میگیرد. اگر بتوانید این محدودیتهای درونی را حل کنید، خواهید دید که با چه سرعت چشمگیری رشد و پیشرفت خواهید کرد.
برایان تریسی بر این باور است که قانون 20/80 یا اصل پارتو، در مورد محدودیتها و نقاط ضعف یک کسب و کار صادق است. او اعتقاد دارد که 80 درصد دلایل ناکامی افراد در دستیابی به اهدافشان،
به افکار، باورها و نگرش آنها بستگی دارد و تنها 20 درصد این دلایل به شرایط خارجی وابسته است.
با این تفاصیل، برای رسیدن به موفقیت باید روی افکار و باورهای خود با جدیت کار کنیم و اجازه ندهیم که باورهای محدودکننده، خودشان را در قالب موانع و محدودیتهای خارجی به ما نشان دهند و سد راه موفقیتمان شوند.
7. تمرکز کردن روی یک هدف و تلاش برای دستیابی به آن؛ پیشنیاز ضروری موفقیت
از نظر برایان تریسی، موفقیت، حاصل کشف اولویتها و تمرکز روی آنهاست. اگر کسی بتواند مهمترین اولویت و هدف بیزینس خود را درک و تا لحظه دستیابی به هدف روی آن تمرکز کند،
احتمال موفقیت او در حوزه کسب و کار به میزان چشمگیری افزایش مییابد؛ زیرا تمرکز روی مهمترین هدف تا زمان تحقق آن، یکی از مهمترین رازهای موفقیت کارآفرینان است.
برایان تریسی راهی برای تقویت تمرکز به ما آموزش میدهد. بسیاری از افرادی که به این روش عمل کردهاند، نتایج گهربار آن را دیدهاند.
برایان تریسی هر روز بعد از بیدار شدن از خواب و پیش از شروع فعالیتهایش، 10 مورد از کارهایی که میخواهد آن روز انجام دهد را روی کاغذ مینویسد.
در گام بعدی کارهایش را بر اساس اولویت و اهمیت، از 1 تا 10 عددگذاری میکند؛ به گونهای که مهمترین کار با عدد 1 و کماهمیتترین کار با عدد 10 مشخص میشود.
آقای تریسی پس از اولویتبندی کارها، بلافاصله آنها را آغاز میکند. او به قدری منظم، منضبط و متمرکز کار میکند تا مهمترین کار یا اولویت اول روزش، کامل شود.
او بر این باور است که عادت به تکمیل مهمترین کار روز، میتواند بهرهوری افراد را دو تا سه برابر افزایش دهد و قدرت آنها برای انجام سایر کارها را چندین برابر کند.
تریسی معتقد است که باید سختترین کارهای روز را زودتر از بقیه کارها انجام دهیم؛ زیرا وقتی دشوارترین کار را انجام نمیدهیم، همواره ترس از انجام دادن آن، ما را به سوی اهمالکاری و کاهش شدید بهرهوری سوق میدهد.
8. خلاقیت و نوآوری؛ جوهره کلیه کارآفرینان توانا و کسب و کارهای موفق و سودآور
مجموعه پژوهشی معروف «CB Insights»، 101 کسب و کار کوچک و شکستخورده را مورد بررسی قرار داد تا مهمترین دلیل شکست آنها را دریابد.
پژوهشگران این مجموعه پس از مطالعات و بررسیهای فراوان دریافتند که تقریباً نیمی از این شرکتها (42 درصد)، به این دلیل تعطیل شدند که تقاضایی برای محصولات و خدمات آنها در بازار وجود نداشته است.
درک تقاضای مخاطبان هدف و آمیختن آن با خلاقیت میتواند یک کارآفرین و کسب و کار او را به موفقیتی چشمگیر و زودهنگام برساند.
در دنیای امروز، وقتی یک کسب و کار به موفقیت میرسد، بسیاری از کارآفرینان دیگر فوراً و بدون خلاقیت از روش آن بیزینس موفق، تقلید میکنند. این روش در اغلب مواقع جواب نمیدهد؛
چون اگر بین بیزینس شما و رقبا، هیچ تمایز و تفاوتی نباشد، دلیلی ندارد که مشتریان و مخاطبان هدف، سایر کسب و کارها را رها کنند و سراغ شما بیایند.
یکی دیگر از مزایای نوآوری و خلاقیت، کاهش هزینههای کسب و کار و کاهش قیمت نهایی محصولات و خدمات است. این کار باعث میشود که مشتریان بیشتری از ما خرید کنند و سودآوری کسب و کارمان افزایش یابد.
یکی از رازهای موفقیت کارآفرینان این است که وقتی به مشکل یا به مانعی برخورد میکنند، به جای یافتن مقصر، تمرکز خود را روی یافتن راهکار و راه حل میگذارند.
آنها با تکیه بر خلاقیت، تجربه و نوآوری خود و دیگران، تلاش میکنند که موانع را به بهترین شکل از جلوی راه خود بردارند و مسیر را برای پیشرفت بیزینس خود باز کنند.
9. شجاعت ریسکپذیری؛ اصلیترین رمز موفقیت کارآفرینان از نظر بسیاری از بزرگان
وینستون چرچیل، سیاستمدار بینظیر انگلیسی میگوید: «بهراستی که شجاعت، مهمترین فضیلت است؛ زیرا همه چیزهای دیگر به آن وابسته است.» دنیای کارآفرینی، پر از ریسک فراز و نشیب است و پذیرش این ریسکها،
به شجاعت فراوانی نیاز دارد. شجاعت، یکی رموز شگفتانگیزی است که موفقیت کارآفرینان را رقم میزند و به آنها جرئت میدهد که برای دستیابی به اهداف خود گام بردارند.
کسانی که در مسیر کارآفرینی قرار میگیرند و به حرکت در این مسیر ادامه میدهند،
شجاعت فوقالعادهای دارند؛ شجاعتی که سایر مردم از آن بهرهای نبردهاند.
اصلاً کلمه کارآفرین به کسی اطلاق میشود که ریسکهای یک سرمایهگذاری جدید را به امید دستیابی به سود، میپذیرد؛ بنابراین مفهوم «کارآفرینی» با «ریسک» با هم عجین شده است.
اگر میخواهید در مقام یک کارآفرین، طعم شیرین موفقیت و پیروزی را بچشید،
ناگزیر هستید که ریسکهای کارآفرینی را به جان بخرید و راهکاری برای تحمل آنها پیدا کنید.
مطالعات نشان میدهد که 90 درصد مردم، هرگز شجاعت کافی برای سرمایهگذاری روی یک کسب و کار جدید را ندارند و نمیتوانند در مسیرهای نو و تازه قدم بگذارند.
همچنین اکثر افراد، شجاعت تحمل عدم قطعیت و ماندن در کسب و کاری که سرنوشتش مشخص نیست را ندارند.
شما چه رازی برای موفقیت کارآفرینان سراغ دارید؟ با من به اشتراک بگذارید!
در این مقاله تلاش کردم 9 مورد از مهمترین رازهای موفقیت کارآفرینان از نگاه برایان تریسی را با شما به اشتراک بگذارم.
این رازها در عین سادگی و بدیهی بودن، بسیار مهم و تأثیرگذار هستند و میتوانند تحولی بزرگ در زندگی و کسب و کار کارآفرینان به وجود بیاورند.
در صورتی که این مقاله برای شما مفید، آموزنده و ارزنده بود،
پیشنهاد میشود مقاله 7 سؤال برای موفقیت در کسب و کار را مطالعه کنید. در این مقاله نیز آموزهها و نکاتی است که به موفقیت شما در عرصه بیزینس کمک میکند.
علاوه بر رازهای موفقیت کارآفرینان که در این مقاله مورد بررسی قرار دادیم، چه رازها و نکاتی برای موفقیت کارآفرینان سراغ دارید؟ از نظر شما مهمترین رمز موفقیت کارآفرین چیست؟ لطفاً نظرها و پیشنهادهای خود را با ما و سایر همراهان مجموعه کارژول در بخش دیدگاهها (زیر همین مقاله) به اشتراک بگذارید.