چگونه ایده هایمان را تست کنیم؟
هر انسانی از یک قدرت ذهنی منحصربهفردی برخوردار است. که مطابق با ساختار زندگی او، خلاقیتها و تراوشهای مختلفی در ذهن وی شکل میگیرد. با مطلب چگونه ایده هایمان را تست کنیم؟ هماره کارژول باشید.
واژه ایده در حالت کلی یک مفهوم یکتا دارد. اما در عمل به تعداد انسانهای موجود در کره زمین متفاوت است. درک و قدرت ذهنی افراد با یکدیگر متفاوت است.
در کنار این ۲ نکته ضریب هوشی و استعداد افراد نیز در خلق ایده مؤثر است. تا این لحظه عوامل تأثیرگذار در خلق ایده، مطابق با شرایط ذهنی افراد را بیان کردیم.
اما از این نکته غافل نشوید که شرایط اجتماعی هر فرد تأثیر مستقیمی در ایدهپردازی او دارد. ایدهپردازی اگر درجهت مثبت و مطابق با شرایط شکل بگیرد، عامل اصلی بر موفقیت انسان خواهد بود.
اینکه چگونه ایدههایمان را تست کنید؟
عنوان مقالهای است که در این قسمت برای شما ارائه میدهیم.
پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
ایدهپردازی چه زمانی اهمیت پیدا میکند؟
اینکه شما ذهن خلاق در ایدهپردازی داشته باشید، امیدوارکننده است. اما تنها یک ذهن ایدهپرداز ملاک موفقیت محسوب نمیشود.
هر انسان ایدهپرداز باید قبل از اینکه ایدههای خود را به عمل تبدیل سازد.
به این نکته توجه کرده باشد:
آیا تبدیل ایده به عمل برای انسان همراه با موفقیت است یا خیر؟
درحقیقت اگر شما قادر باشید ایدههایی که در ذهن خود تراوش میکنید را به حقیقت تبدیل کرده. و به آن جامه عمل بپوشانید. رو بهسوی موفقیت خواهید داشت.
البته برای این مهم به ابزار کافی نیاز دارید. بسیاری از مواقع عدم سرمایه کافی ایده افراد را خنثی نگه میدارد. در ادامه مطلب چگونه ایده هایمان را تست کنیم؟ می آموزیم
ایدههای شما ممکن است نوعی خیالپردازی باشد ویا در نگاه شما ایدههای جالبی باشد. درحقیقت فاقد اعتبار و ملاکی برای موفقیت نباشند. ایدههای شما باید آزمایش شوند. البته این باز هم ملاک قطعی برای موفقیت نیست. چرا که شرایط مختلف در به موفقیت رسیدن هر ایده تاثیرگذار است.
ایدهها ممکن است سالهای زیادی در ذهن شما باشند. ممکن است آنها را فراموش کنید.
گاهی یک جرقه کافی است که فرصت برای به حقیقت پیوستن آنها محیا شود.
در ایدهپردازی گاهی لازم است تا نیمه خالی لیوان را بنگرید.
خوشبینی بیش از حد در ایدهپردازی شاید عواقب جبران ناپذیری را برای شما در پی داشته باشد.
اندکی بدبینی در ایدهپردازی لازم است. این به این معنی نیست که ایده شما مشکل دارد.
گاهی ذهن شما بهترین ایده را ارائه کرده است. اما شرایط در عدم شکلگیری تاثیرگذار است.
در آخر این مطلب به این نکته نیز اشاره داشته باشیم. و در خلق ایده به واقعیت همیشه این سوال را از خود بپرسید که:
اگر ایده به حقیقت نپیوندد، شرایط چگونه خواهد شد؟
راهکارهای اعتبارسنجی ایدههای ذهنی کدماند؟
هر انسانی مطابق با شرایط ذهنی که دارد، از یک قدرت ایدهپردازی ذهنی برخوردار است. عدهای از افراد هیچ توجهی به ایدههای ذهنی خود نداشته. و گروهی دیگر از ایدههای ذهنی خود در جهت موفقیت استفاده میکنند.
حال سؤال این است که آیا هر ایدهای به ذهن انسان خطور کرد، ملاکی برای موفقیت او حساب میشود؟
مسلماً جواب منفی است!!!!
به این دلیل که ایدههای تراوش شده در ذهن انسان باید آزمایششده و پس از راستی آزمایی به حقیقت بپیوندد.
یکی از اصلیترین روشهای آزمودن ایدههای ذهنی، داشتن دانش کافی از تراوش ذهنی شماست.
شما اگر علم لازم بر ایده تراوش شده خود را بهدست آورید، برای عملی ساختن آن عمده راه را پیمودهاید.
برای موفقیت در ایدهپردازی، با یک تناقض جدی همراه خواهید بود.
دو عامل در موفقیت شما تاثیر مستقیم دارند که در ادامه به هرکدام اشارهای خواهیم کرد.
اولین قدم در راستیآزمایی ایدههای ذهنی
الف) اولین نکته اساسی که باید بانهایت دقت به آن توجه داشته باشید این است که: ایدهها و تراوشات ذهنی خود را برای کسی بازگو نکنید. چراکه برای شما سودی ندارد.
ب) نکته دوم که برای رسیدن به موفقیت در این زمینه لازم است لحاظ کنید این است که: از مشورت در این زمینه غافل نشوید.
وقتی که شما مورد الف و مورد ب را میخوانید با یک تناقض جدی همراه میشوید. تا جایی که فکر میکنید متن دارای اشتباه است. یا اینکه شما آن را اشتباه خواندهاید.
ممکن است یکی دوبار دیگر جملات الف و ب را بخوانید. اما این تناقض برای شما برطرف نشده باشد. بله جملات الف و ب با یکدیگر در تناقض کامل هستند. اما درحقیقت اینگونه نیست.
مورد الف
ما به این نکته اشاره کردهایم. که یکی از اصلیترین راههای رسیدن به موفقیت در ایدهپردازی، عدم نشر آن با دیگران است.
بله کاملا صحیح است. شما نباید هر ایدهای که به ذهنتان خطور کرد برای دیگران بازگو کنید.
این کار از 2 جهت ایراد دارد:
مورد اول این است که ایده شما با ذهن مخاطب شما همخوانی نداشته باشد و باعث تمسخر شما شود. این اتفاق شما را دچار دلسردی کرده و ممکن است انگیزه و امید را از شما سلب کند.
مورد دوم این است که مخاطب شما انسان زرنگی بوده و درصورت اعتبار ایده شما، آن را سرقت کند.
در این حالت ایده شما، فاقد ارزش اولیه خواهد بود.
مورد ب
ما به این نکته اشاره کردیم که برای موفقیت در عملی ساختن ایده، نباید از مشورت غافل شوید. مشورت با نشر ایده کاملا متفاوت است. شما در مشورت باید اهل فن و افراد دلسوز و باتجربه را انتخاب کنید.
در واقع این افراد در حکم مشاور برای شما محسوب میشوند.
شاید تا به حال موارد الف و ب را هیچ کجا مطالعه نکرده باشید.
اما لازم است بدانید که رعایت این 2 نکته شرایط برای موفقیت شما را تا حد زیادی تسهیل میبخشد.
اینکه چگونه ایدههایمان را تست کنیم به همین جا ختم نمیشود و رعایت نکات دیگر نیز الزامی است.
پس با ادامه مقاله با ما همراه باشید تا موارد را بررسی کنیم.
ایدههایتان را به کاغذ منتقل کنید
در بالا به این نکته اشاره کردیم که ممکن است یک تراوش ذهنی چندین سال در ذهن شما خاک بخورد. و همین علت ممکن است باعث فراموشی شود.
زمانی که ایدهای به ذهن شما خطور کرد در اولین قدم آن را به کاغذ منتقل کنید.
به این نکته کاری نداشته باشید که آیا ایده مناسب است یا خیر.
برای اینکه تراوش ذهنی خود را فراموش نکنید باید آن را ثبت کنید.
ثبت ایدههای شما برروی کاغذ مستندسازی ایده نامیده میشود.
اولین فایدهای که مستندسازی ایده برای شما در پی خواهد داشت، عدم فراموش کردن آن خواهد بود.
اینکه شما ذهن خود را روی کاغذ پیادهسازی کنید. قدرت تمرکز شما را برروی موضوع چند برابر میکند.
همچنین این کار، ایدههای شما را به حقیقت نزدیکتر میسازد.
مستندسازی ایده به شما کمک میکند تا به ماهیت ایده خود پی ببرید. و ذهن خود را از فکر بیمورد در رابطه با ایده خلاص کنید.
ایدههایتان را با دارایی خود تطبیق دهید
ممکن است شما انسان پولداری باشید. اما ذهن خلاقی برای ایدهپردازی نداشته باشید.
و بالعکس شما انسان معمولی باشید. اما ذهن خلاق و ایدهپردازی داشته باشید.
شما در ایدهپردازی نمیتوانید شرایط مالی خود را لحاظ کنید.
چراکه خلق ایده امری اتفاقی بوده و فقط ذهن شما در پردازش آن دخیل است.
اما برای به حقیقت رساندن ایده قطعا شرایط مالی شما تاثیرپذیر است.
ممکن است یک ایده بسیار کارساز و اصولی به ذهن شما برسد.
اما شرایط مالی شما اجازه انجام را به شما ندهد.
برای تبدیل ساختن ایده به حقیقت شرایط زندگی خود را لحاظ کنید.
این امر یکی از اصلیترین روشهای تست ایده به شمار میآید.
این جمله به منزله ترس نیست. اما ایدهای را که با شرایط زندگی شما در تضاد است را مراقب باشید.
تجربه ثابت کرده است که بلندپروازی به دور از تفکر، انسان را از موفقیت دور میسازد.
برای کسی که سرمایه راهاندازی یک سوپرمارکت را دارد. ایده راهاندازی یک هایپرمارکت باوری غلط است.
در اصل ایده او مناسب و پرسود است اما این ایده با شرایط وی همخوانی ندارد.
برای ایدههای غیرقابل انجام خود همکار استخدام کنید
در قسمت قبل به این نکته اشاره کردیم که بعضی از ایدهها هرچند خوب و کارساز باشد.
اما ممکن است با شرایط مالی و زندگی شما همخوانی نداشته باشد.
یک راهحل برای برطرف کردن این نقص وجود دارد که اگر شرایط برای انجام فراهم باشد، گزینه مناسبی خواهد بود.
اگر ایده مناسب و قابل انجامی به ذهن شما خطور کرد.
پس از مطالعه و بررسی شرایط آن میتوانید از یک سرمایهگذار بهره بگیرید. این گزینه در همه موارد صدق نمیکند.
باید به این نکته توجه داشته باشید که سرمایهگذاری که انتخاب میکنید از شرایط مناسب برخوردار است یا خیر؟
آیا ایدههای من قابل توسعه است یا خیر؟
یکی از اصلیترین سوالاتی که برای اعتبارسنجی ایدهها و تراوشات ذهنی کاربردی است، قابل توسعه بودن ایده است.
هرگاه ایدهای در ذهن شما خلق شد. درکنار دیگرروشهای تست، به این سوال نیز دقت کنید که:
آیا ایده شما تا حدی قابلیت گسترش دارد یا خیر؟
ایده اگر کاربردی و مفید باشد لحظه به لحظه امکان توسعه را برای خود فراهم میکند. در واقع شرایط ایده خوب این چنین است. کار شما زمانی مفید است که از حالت سکون رو به سوی پیشرفت داشته باشد.
اگر روی ایدهای در حال انجام بررسی هستید. خود را در قالب واقعیت برده و ببینید که ایده شما تا چه میزان جای پیشرفت دارد. این نکته را فراموش نکنید که اگر ایده شما رو به سوی گسترش و پیشرفت ندارد. نمیتواند شرایط ایدهآلی را برای شما رقم بزند.
با مطالعه در اطراف خود شرایط مشابهی را از این مثال دیدهایم.
فردی با راهاندازی یک سوپرمارکت بعد از گذشت 2سال، کار خود را ارتقا داده و یک هایپرمارکت راهاندازی میکند. و درنقطه مقابل شخصی دیگر با راهاندازی یک سوپرمارکت، بعد از گذشت 2سال همان مغازه خود را نیز جمع میکند.
مثال ذکر شده ترکیبی از شرایط حاکم بر عملی ساختن یک ایده تراوش شده در ذهن است.
توانایی و تخصص به انجام کار درکنار شرایط موجود در زندگی هر فرد اصلیترین جواب برای پاسخ دادن به سوال چگونه ایدههایمان را تست کنیم است.
همچنین در کنار موارد ذکر شده، اتمسفر حاکم بر اقتصاد کشور نیز بر تبدیل ایده به واقعیت تاثیرگذار است. که البته این مورد هیچ راهحلی در پی نخواهد داشت.