مزون چیست و چگونه شما را به کسب درآمد میرساند؟
مزون کلمهایست با ریشه فرانسوی و به مکانی گفته میشود که محصولات مد و فشن در آن ارائه میگردد. راهاندازی مزون میتواند تجربهای ارزشمند برای یک طراح مد ویا یک کارآفرین خلاق و آیندهنگر باشد.
چه تصمیم داشته باشید یک فروشگاه لباس برای ارائه محصولات آماده یا وارداتی راهاندازی کنید.
ویا هدفتان از تأسیس یک مزون این باشد که خود بهعنوان یک خیاط در آن فعالیت کنید و با گرفتن سفارشهای فصلی هنرتان را در معرض نمایش قرار دهید.
میتوانید در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.
تا ایدههای خوبی کسب کنید و مسیر را راحتتر طی کرده و به درآمد خوبی برسید.
چه مزونی برای شما مناسبتر است؟
وقتی تصمیم بگیرید وارد حوزه مد و فشن شوید، قطعاً انتخابهای زیادی پیش روی شما قرار دارد.
حتی ممکن است حوزه خود را نیز انتخاب کرده باشید و دوست داشته باشید با یک برند خاص کار کنید.
تا به این طریق سبک شخصیتی خود را نشان دهید.
اما بازهم انتخاب نوع کالایی که قرار است ارائه دهید چالش برانگیز خواهد بود.
اینکه بخواهید مزونداری بهعنوان کار تماموقت، حرفه اصلی شما محسوب شود.
ویا در کنار شغل خود بهطور پاره وقت یک مزون را اداره کنید.
شما میتوانید به هرکدام از شاخههای زیر فکر کنید:
-
لباس خانگی
-
لباس مردانه اسپرت
-
لباس مردانه رسمی
-
لباس زنانه مجلسی
-
مانتو و لباس بیرونی
-
شال و روسری
-
لباسهای بچهگانه
-
شلوار
-
لباسزیر
-
لباس عروس
- و حتی کیف و کفش
برای راهاندازی مزون از کجا باید شروع کنیم؟
بسته به نوع مزونی که قرار است داشته باشید لازم است مراحل مختلفی را طی کنید.
اینکه تصمیم داشته باشید سرمایه اولیه کمی را وارد کار کنید یا مایلید با هزینه زیاد یک مزون همه چی تمام را استارت بزنید.
هرکدام نیازمند استراتژیهای خاص خود هستند که حتماً باید قبل از شروع به همه مراحل آن فکر کنید.
1) شاخه موردنظر خود را انتخاب کنید:
راهاندازی مزون تنها یک ایده اولیه است. برای موفق شدن لازم است تا یک زیرشاخه خاص را تعیین نموده و روی آن تمرکز کنید. این انتخاب به فاکتورهای مهمی بستگی دارد.
اینکه اندک سرمایه خود را روی راهاندازی مغازه لباسهای خانگی هزینه کنید. ویا با سرمایه زیادی که دارید یک مزون عروس یا لباسهای خارجی را استارت بزنید. جنسیت شما خیلی مهم است.
مثلاً بانوان برای خرید لباسزیر ترجیح میدهند به یک فروشنده خانم مراجعه کنند.
نکته دیگر در انتخاب شاخه فعالیت، علاقهمندی خود شماست. به کیف و کفش علاقه زیادی دارید؟
یا اینکه با دیدن لباسهای بچگانه دلتان ضعف میرود؟
2) شرکا و سرمایهگذاران را تعیین نمایید:
تأمین هزینههای اولیه یکی از مهمترین مراحل راهاندازی هر کسبوکار است.
اگر سرمایه اولیه کافی ندارید؛
میتوانید از یک شریک قابل اطمینان تقاضای همکاری کنید ویا یک وام بلندمدت بگیرید.
در صورت استفاده از وام نرخ سود و مبلغ اقساط را حتماً برآورد کنید.
3) نام برند را مشخص کنید:
برندینگ یکی از اصول مهم برای پایداری یک کسبوکار در طولانیمدت است.
پس اگر قصد دارید بهطور دائمی روی مزون کار کنید؛ بهتر است برند خوبی را برای خود انتخاب نمایید.
4) برای گرفتن مجوزهای لازم اقدام کنید:
گرفتن جوازهای لازم از ادارههای مربوطه شاید کار وقتگیری باشد. اما حفظ وجوه قانونی و رعایت استانداردهای اولیه برای هر کسبوکاری لازم است.
بعلاوه با قانونی کردن کسبوکار خود، میتوانید از مزایایی که به شغل شما تعلق میگیرد؛ ازجمله: وامها، دورههای آموزشی و کارگاههای مختلف نیز استفاده کنید.
5) مکان مناسبی را در نظر بگیرید:
بعد ازاینکه زیرشاخه خود را انتخاب نمودید، بهراحتی میتوانید در مورد مکان آن تصمیم بگیرید.
اگر قصد فروش لباس مردانه را دارید. خیابانهایی که شامل مغازههای کفشهای مردانه، لباسزیر مردانه و درکل اکسسوریهای تکمیلکننده کسبوکار شما باشند، بهترین انتخاب هستند.
6) یک سایت و یا صفحه مجازی برای خود بسازید:
در دنیای امروزه اگر از فضای مجازی برای فروش استفاده نکنید؛ عملاً نیمی از بازار فروش خود را از دست دادهاید.
با افزایش اعتمادسازی برای خریدهای اینترنتی بسیاری از افراد هستند؛ که ترجیح میدهند وقت خود را برای گشتن در خیابانها هدر ندهند و از منزل یا محل کار خود اقدام به انتخاب و خرید لباس کنند.
و یا حداقل اینکه با نشان دادن محصولات و خدمات خود در فضای مجازی. میتوانید در ضمیر ناخودآگاه کاربران جای بگیرید و یکی از فروشگاههای هدف آنها برای خرید باشید.
7) لیست اولین محصولاتی که قرار است بخرید را تهیه کنید:
اولین محصولاتی که برای فروشگاه خود تهیه میکنید باید جز پرفروشترین و جذابترینها باشند.
تا هم سرمایهتان زیاد نخوابد و هم انگیزه و شور و اشتیاقتان افزایش یابد.
8) یک برنامه فروش در نظر بگیرید:
با برنامهریزی و تعیین اهداف میتوانید یک چشمانداز روشن از کسبوکار خود داشته باشید.
و موانع و ریسکهای کار را بهموقع پیشبینی کرده و از ضررهای احتمالی جلوگیری نمایید.
9) تبلیغات انجام دهید:
با گستردگی محصولات در بازار، تبلیغات اساسیترین نیاز برای دیده شدن شما میباشد.
برگزاری افتتاحیه برای آغاز فعالیتتان، در نظر گرفتن تخفیفات مناسبتی و فصلی، فروش محصولات ویژه و خاص مواردی هستند که میتوانید برای تبلیغات روی آنها مانور دهید.
10) از راهنماییهای یک مشاور ویا فرد باسابقه غافل نشوید:
جز افرادی نباشید که دوست دارند چرخ را از اول اختراع کنند. کسانی هستند که قبل از شما وارد کسبوکار شده و تجربههای ارزشمندی را به دست آوردهاند.
به عبارتی راهی را که آنها از صفر شروع کردهاند شما میتوانید از چند گام جلوتر آغاز کنید و از آزمون و خطاهای آنها بهرهمند شوید.
11) نقاط ضعف و قدرت رقبا را شناسایی کنید:
آنالیز رقبا کار بسیار سودمندی است که میتواند باعث پیشرفت هرچه بیشتر شما شود.
اگر بتوانید بهخوبی نقاط ضعف رقیب و قسمتهایی که هنوز توسط آنها پر نشده است را شناسایی کنید. حتماً سود زیادی کردهاید.
بعلاوه با فهمیدن نقاط قوت رقبا میتوانید انگیزه و انرژی خود را بالا ببرید و فعالیتهای خود را هدفمندتر ادامه دهید.
برای راهاندازی مزون چه مجوزهایی لازم است؟
بر اساس قانون هر فردی که قصد دارد یک فعالیت اقتصادی و یا کسبوکاری را شروع کند لازم است قبل از هر کاری برای گرفتن پروانه کسب اقدام نماید.
بعلاوه برای راهاندازی هر کسبوکاری لازم است آن را ثبت قانونی کرده باشید.
تا در میانه راه دچار مشکل نشوید و همینطور بتوانید از مزایای قانونی که برای آن کسبوکار در نظر گرفتهشده است بهرهمند گردید.
جوازهای قانونی موردنیاز برای مزون عبارتاند از:
1. گرفتن جواز از صنف تولیدکنندگان و فروشندگان شهر خود
2. اخذ جواز از بنیاد ملی مد و لباس اسلامی ایرانی
نکات مهم درگرفتن مجوز برای راهاندازی مزون
پروانه کسب یا همان جواز بسته به نوع فعالیت شما در دو نوع موقت و دائم صادر میشود.
امکان اخذ پروانه موقت تنها یکبار است و برای مدت یک سال اعتبار دارد. اما پروانه دائم 5 سال اعتبار داشته. و بعد ازاین مدت باید مجدداً مراحل اخذ آن را طی کنید.
1. اگر قرار است دامنه کسبوکار شما گسترده و فراتر از آشنایان و اقوام باشد؛ لازم است مکانی خارج از فضای مسکونی برای خود در نظر بگیرید.
2. میتوانید از مغازههایی استفاده کنید که در محیطهای بازاری وجود دارند و جوازهای لازم را از قبل گرفته و کار شما را آسان کردهاند.
3. صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لباس را در شهر خود پیدا کنید و با مراجعه به آن برای جواز اقدام کنید.
4. اگر قصد راهاندازی خانههای مد را دارید باید از طریق بنیاد ملی مد و لباس اسلامی ایرانی اقدام کنید.
5. با نگاهی کلی به فرآیند، به آسانی متوجه میشوید که مراحل گرفتن جواز برای راهاندازی مزون بسیار آسانتر از سایر کسبوکارهاست.
برای گرفتن مجوزهای راهاندازی مزون باید مراحل زیر را طی کنید:
- مراجعه به صنف پوشاک شهرستان و ارائه مدارک لازم:
|
- وارد سایت esrt.ir شده و برای گرفتن جواز ثبتنام کنید.
-
در هنگام ثبت اطلاعات، از پست الکترونیکی و شماره معتبری استفاده کنید. تا بهطور کامل از روند انجام کار مطلع شوید.
-
برای گرفتن مجوز مزون برای اشخاص حقیقی لازم است؛ مدارکی همچون: کپی صفحه اول شناسنامه و کارت ملی، عکس پرسنلی، کارت معافی یا پایان خدمت و اسکن هرکدام از مدارک ذکر شده را با فرمتهای PNG یا JPG که حجم آنها 500 کیلوبایت یا کمتر باشد را به همراه داشته باشید.
-
برای ثبت درخواست مجوز مزون برای اشخاص حقوقی علاوه بر مدارک ذکر شده در بالا باید تصویر اساسنامه و شرکتنامه که با فرمت pdf ذخیرهشده است. بعلاوه عکس روزنامه رسمی تأسیس همراه با آخرین تغییرات را با فرمت JPG یا PNG به همراه داشته باشید.
-
پس از تکمیل مراحل درخواست؛ کد پیگیری 8 رقمی به شماره تلفن و یا آدرس ایمیل شما فرستاده خواهد شد که قابل بازیابی مجدد نیست و باید در نگهداری آن دقت نمایید.
-
درنهایت با ثبتنام در این سامانه و احراز هویت شما توسط صنف پوشاک واقع در استان محل اقامت، جواز رسمی راهاندازی مزون برای شما صادر میگردد.
از زمان ثبتنام در سامانه 15 روز کاری وقت لازم است. تا صنف مربوطه جواز کسب شما را صادر نموده و از طریق پست الکترونیک برای شما ارسال نماید.
در عکس پایین مراحل اخذ مجوز و تبصرههای قانونی این کار بهطور خلاصه برای شما به تصویر کشیده شده است:
آیا مزون آنلاین نیاز به مجوز دارد؟
کسبوکارهای آنلاین زیادی وجود دارند که سالها بدون هرگونه ثبت قانونی به درآمد رسیدهاند.
اما احتیاط شرط عقل است. بعلاوه که در دنیای گسترده امروز و رقابت شدید برای هر کسبوکار، جلب اعتماد مشتریان یکی از گامهای بنیادی برای پیروزی در این رقابت میباشد.
پس بهتر است با گرفتن جوازهای لازم برای کسبوکار آنلاین خود، وجهه قانونی فعالیت اقتصادیتان را حفظ کنید.
برای راهاندازی هر سایت فروشگاهی لازم است مراحل زیر را طی کنید:
-
گرفتن نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد: وزارت صنعت، معدن و تجارت بهعنوان متولی اصلی تجارت الکترونیک برای احراز هویت و ساماندهی کسبوکارهای اینترنتی صدور Enamad را در نظر گرفته است.
-
ثبتنام در ستاد ساماندهی سایتهای اینترنتی وزارت ارشاد اسلامی و گرفتن نماد این سازمان نیز میتواند به اعتبار سایت شما بی افزاید.
- مراجعه به صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک و گرفتن جواز الکترونیکی این سازمان
ابزارهای مورد نیاز برای راهاندازی مزون و سرمایه لازم
بسته به اینکه قرار است چه مزونی را افتتاح کنید؛ تجهیزات و ابزارهای متنوعی را باید در نظر داشته باشید.
ما در اینجا مزون لباس عروس را بهعنوان نمونه بررسی میکنیم:
مهمترین و اولین نیاز برای راهاندازی مزون، پیدا کردن مکانی با مساحت مناسب است.
در نظر داشته باشید که دکوراسیون مزون بهعنوان اولین چیزی که به چشم دیگران میآید، برای جذب مشتری فاکتور مهمی محسوب میشود.
شما باید فضای کافی برای چیدمان لباسهای متنوع داشته باشید.
منظور از فضای کافی حداقل 80 الی 90 متر است. تا بتوانید چندین مدل لباس را با فاصله مناسب قرار دهید تا توجه مخاطب را جلب کند.
به علاوه شما نیاز به یک اتاق پرو بزرگ با آیینههایی قدی دارید تا کاربر بتواند بهدرستی مقایسه کند که کدام لباس برازندهتر است.
این نکته را هم در نظر بگیرید:
برای لباس عروس، مشتری چند نفر را بهعنوان همراه با خود میآورد تا درباره لباس نظر دهند. پس فضای اتاق پرو باید بهاندازهای بزرگ باشد.
ویا اینکه چیدمان مناسب داشته باشد تا دیگران نیز بتوانند با اشراف کامل نظر دهند.
یک مزون معمولی را در نظر بگیرید که بهطور میانگین هفتهای یک و در حالت خیلی خوب دو سفارش داشته باشد.
نیروهایی که برای انجام این سفارشها لازم است فعالیت کنند تا بهموقع کار را تحویل مشتری بدهند.
با فرض اینکه شما تنها مدیریت مزون را به عهده داشته باشید.
حداقل شامل یک خیاط، یک کمک خیاط، یک برشکار، یک خرجکارچی و اتوکش میباشد.
دستمزد هرکدام از این افراد بسته به مهارت، تجارب و مدرکهایی که دارند متفاوت است و شما باید با تحقیق و مصاحبههای متعدد افراد مناسب را استخدام کنید.
حداقل تجهیزاتی که برای هر مزون لازم است عبارتاند از:
- چرخ خیاطی به تعداد خیاطان: از 2 تا 15 میلیون بسته به کاربری و امکانات
- چرخ زیگزال 4 تا 7 میلیون تومان
- چرخ گلدوزی 3 تا 6 میلیون تومان
- اتوی پرسی 3 تا 9 میلیون
- اتوی بخار یک الی 2 میلیون
- وسایل کامل لحیمکاری حدود 500 هزار تومان
- انواع نخها
- قیچی برقی 2 تا 4 میلیون تومان
- میز خیاطی 500 هزار تا 1 میلیون تومان
همه این هزینهها را بهطور سرانگشتی حساب کنید.
بعلاوه هزینههای اولیه خرید پارچهها و یراقها و… .
با فرض اینکه یک مکان مناسب را اجارهای در نظر بگیرید.
سرمایهای حدود 100 الی 200 میلیون تومان برای شروع کار نیاز دارید.
البته این سرمایه کاملاً به میزان گستردگی مزون شما بستگی دارد.
آیا راهاندازی مزون لباس توجیه اقتصادی دارد؟
اما از هرچه بگذریم با دانستن همه این نکات، میزان درآمد و سود خالص هر کسبوکاری مهمترین دلیل برای راهاندازی آن است. کاری که توجیه اقتصادی نداشته باشد نه تنها به نفع شما نیست بلکه بر باد دادن سرمایه بهحساب میآید.
سود حاصل از مزون لباس عروس به ازای هر لباس 50 الی 60 درصد است.
البته کموزیاد شدن این سود کاملاً به بازار خرید لوازم اولیه شما بستگی دارد.
شما باید بازارهای عرضهکننده اصلی را برای خرید پارچهها و نخها و سایر لوازم موردنیاز پیدا کنید.
تا بتوانید با مناسبترین قیمت ممکن یک لباس را به پایان برسانید.
در کنار همه این درآمدها دو ماه محرم و صفر را از یاد نبرید.
این دو ماه جز ماههای بسیار کمدرآمد برای مزونها بشمار میروند.
پس از قبل برای هزینههای آن فکری بکنید و برای ادامهای پرانرژی بعد از این دو ماه برنامهریزی نمایید.
روشهای مناسب تبلیغات و بازاریابی در راهاندازی مزون
مزون داری ازاینجهت چالشبرانگیز است که مشتریان شما انتظار کارهای خاص و حتی تک و منحصربهفرد را دارند.
پس هرچه طراحان شما حرفهایتر و خلاقتر باشند شانس شما برای جذب مشتری بیشتر است.
اما همه این برتریها وقتی ارزشمند است که شما بتوانید آنها را بهدرستی در معرض دید دیگران قرار دهید.
- یک صفحه اینستاگرام بسازید: اینستاگرام یکی از بهترین ویترینهایی است که برای بازاریابی و معرفی خود میتوانید داشته باشید. برای بهتر دیده شدن و فروش بیشتر میتوانید از متخصصین این حوزه کمک بگیرید.
- سایت خود را داشته باشید: حتماً در سایت خود از جزئیترین کارهایی که در مزون انجام میدهید تا بهترین خدمات را عرضه کنید، حرف بزنید.
- افتتاحیه مناسبی برای راهاندازی مزون خود برگزار کنید.
- با سالنهای آرایشی برای برگزاری شو لباس و میکاپ عروس همکاری کنید.
- آتلیههای عکاسی، سالنهای عروسی و … کسبوکارهای مکمل شما هستند. راههای تعامل با آنها را باز بگذارید.