چله پروانگی

چله پروانگی


درس سی و چهارم: مراقبه و مدیتیشن

 

ای نسخه‌ی نامه‌ی الهی که تویی                                          وی آینه‌ی جمال شاهی که تویی

بیرون ز تو نیست هر چه در عالم هست                      از خود بطلب هر آنچه خواهی که تویی

 

سلام عرض میکنم خدمت شما خانم‌های گل

پروانه‌های زیبا 🌷🦋

‌امیدوارم حال دلتون عالی باشه😍
و برای شنیدن یکی دیگر از مباحث مربوط به چله پروانگی آماده باشین.
🔰 خب دوستان بحثی که امروز میخوام خدمت شما ارائه بدم یک بحث خیلی کلی درمورد مفهوم «مراقبه و مدیتیشن» هست.
ان‌شاالله اگر عمری بود و دوره‌های بعد در خدمت‌تون بودم. در اون دوره‌ها به صورت جزئی‌تر درمورد تکنیک‌های مراقبه و انواع مراقبه بیشتر با شما صحبت میکنم.
🔆واژه‌ی مراقبه و مدیتیشن از ریشه‌ی لاتین و به معنی التیام است.
یک نوع تمرین برای رسیدن به یک حالتی‌ست که فرد توی اون حالت محرک‌های پیرامون خودش رو نادیده میگیره.
به صورت خودآگاهانه و ارادی، ذهن خودش رو وادار به سکوت میکنه.🤐
و از طریق سکوت به آرامش میرسه.🤭

 

💠 ما چند نوع موج مغزی داریم:
ما از طریق مدیتیشن به صورت خودآگاهانه سطح امواج مغزی‌مون رو میتونیم به حالت آلفا بریم.
تا در اون سطح بتونیم به صورت ارادی ذهن‌مون رو مدیریت و کنترل کنیم.
نتایجی که این داره خیلی برای ما مفیده و باعث میشه که اتفاقات خیلی عالی برای ما بیافته.
💠 مدیتیشن شکل‌های مختلفی داره:
بعضی‌ها از طریق تمرکز ذهن به یک موضوعی، میان این مدیتیشن رو دستوراتش رو میگن و انجام میدن.
بعضی‌ها هم ذهن رو وادار میکنن تو حالت مدیتیشن به هیچ چیزی فکر نکنن.
یعنی مدیتیشنی که مبتنی بر تمرکز و تفکرست.
البته این تفکر خودآگاهانه‌ست و تصویرسازی‌های خاصی داره.
🔖این تمرکز میتونه برروی یک صدا، عبارت، دعا، شی، تصویر یا تمرکز بر نحوه تنفس، فرائض دینی یا غیره باشه.

هدف مدیتیشن چیه؟

❇️ما هدف‌مون از انجام مدیتیشن و مراقبه این هستش که از لحظه‌ی حال‌مون آگاهی پیدا کنیم.🤓
بعضی‌هامون مراقبه‌هایی داریم که بهش میگن مراقبه لحظه حال که تو اون مراقبه تمرین میکنیم، ذهن‌مون رو مدیریت کنیم.
که به گذشته و آینده نره. از استرس‌ها و افکار و چرخه فکر کردن دور باشه، متوقف بشه و ما رو به یک آرامشی برسونه.

فوائد مدیتیشن چیه؟

🌱فوائد مدیتیشن خیلی زیاده که اگر حالا بخوام درموردش بگم خیلی طولانی و مفصل میشه.
کسانی که به صورت خودآگاهانه تمرین‌های مداوم و متمرکز مدیتیشن رو انجام میدن:
  • مدیتیشن باعث ایجاد سلامتی میشه و خیلی از بیماری‌ها رو باعث میشه که از همین طریق بتونن درمان کنن.
  • مدیتیشن باعث آرامش عالی میشه. اضطراب‌ها و افسردگی‌ها رو خیلی کم میکنه. کسانی که به صورت منظم، مدیتیشن و مراقبه رو انجام میدن آرامش عجیبی دارن.😊
  • شادی بی‌دلیل در وجودشون ایجاد میشه. در لحظه حال آگاهی‌شون خیلی میره بالا و میتونن به اون آگاهی و رشد معنوی دست پیدا کنن. یعنی از بعد و کالبد جسمانی کم‌‌کم خارج میشن. بصیرت و رشدشون انقدر بالا میره که میتونن مسائل و مشکلات زندگی‌شونو با یک دید بهتری مدیریت کنن.
  • خونسردی‌شون خیلی بیشتر میشه. روابط اجتماعی‌شون عالی میشه. سکوت‌شون بالا میره.😉
خیلی از موارد دیگه‌ای هم وجود داره. البته بعضی‌ها به خاطر اینکه این مباحث رو رد کنن، میان یک سری استدلال‌هایی میارن. این رو مخالف دین اسلام میدونن.🤔
درحالی که من خودم یک محقق و پژوهشگر در حوزه‌های مختلف هستم و مباحث دینی رو بهشون مسلط هستم.
تا جایی که من دیدم اصلا مخالفتی با مباحث دینی ما نداره.
بلکه اتفاقا یک راه میان‌بره که از طریق این مراقبه و مدیتیشن میتونیم به خودمون و درون‌مون سفر کنیم.
آگاهی‌مون بره بالاتر و خودشناسی و درنهایت خداشناسی‌مون خیلی عمیق‌تر بشه.
اصلا هیچ تضادی نداره!!!
اتفاقا من از زمانی که این مباحث رو یاد گرفتم و تمریناتش رو انجام دادم.😎
وقتی که مثلا بحث عبادی پیش میاد. در مباحثی مثل نماز، روزه و مطالعه قرآن.📿
سعی میکنم با توجه به آگاهی که کسب کردم اون فرائضم رو هم با آگاهی انجام بدم.🤲😇
حتی در نماز در لحظه حال باشم. به اذکار نماز توجه کنم. خود نماز یک نوع حضور در زمان حال میطلبه.
🔷چون وقتی که من توجه و تمرکزم رو روش کار کنم میتونم یک نماز باتوجه و تمرکز هم بخونم. کلا یک دنیای متفاوتیه.

💎💎یک مثالی میخوام برای مدیتیشن بزنم که تو ذهن‌تون بمونه:

💫مدیتیشن رو مثل صید مروارید در کف دریا در نظر بگیرید.
وقتی که دریا طوفانی باشه هیچ وقت نمیتونن برن مروارید رو صید کنن.🌊
با آب کثیف و موج‌های قوی کسی نمیتونه شیرجه بزنه و کف دریا رو ببینه تا بتونه مروارید صید کنه.
افکاری که ما تو زندگی‌مون داریم مثل کف‌های کثیف و احجام داخل دریا هستن.🌊
مدیتیشن باعث میشه فضای ذهن ما آرام بشه و آرامش پیدا کنه.
ما میتونیم از طریق سفر به دریای وجودمون وقتی که موجی نیست و وسط دریا سکوت مطلق هستش.🌊
میتونیم بریم مرواریدهای وجودمون رو کشف کنیم.
💫پس ما مدیتیشن رو مثل یک سفر در نظر میگیریم که قراره به دریایی بریم که باعث آرامش ما میشه.
درواقع میخوایم بریم مرواریدهای درون‌مون رو کشف کنیم.🥽
وقتی که ما به درون‌مون سفر میکنیم و وجودمون رو میشناسیم.
چاکرا‌های خودمون رو شناسایی میکنیم و با استاد درون‌مون ارتباط برقرار میکنیم.
تجسم خلاق رو تمرین میکنیم. میتونیم از این طریق تمام واکنش‌های انرژیکی بدن‌مون رو منظم کنیم و انسجام بدیم و به آگاهی برتر برسیم.😉

 

دوستان هر چیزی که ما جوابش رو در بیرون جست و جو میکنیم، در درون ما وجود داره.

یعنی دنیای بیرون ما چیزی نیست جز دنیای درون‌مون. در حقیقت آینه‌ای از دنیای درون ما هست.

🎇هر چقدر ما درون‌مون رو آرام‌تر کنیم و درون‌مون رو پالایشش رو بیشتر کنیم. دنیای بیرون‌مون هم، جذاب‌تر و زیباتر میشه.
به خاطر همین ما باید حتما برای خودمون در طول روز ساعت‌هایی رو به این مراقبه اختصاص بدیم.
⌚برای خودمون وقت بزاریم؛ سفر به درون داشته باشیم تا بتونیم به اون آرامش برسیم.

 

انواع تکنیک‌ها

📌مدیتیشن تکنیک‌های مختلفی داره. شاید شما تا حالا انجام داده باشید یا شاید الان کنجکاو بشین و برین نمونه‌های مختلف رو سرچ کنید. هر کسی میتونه برای خودش راهی پیدا کنه. میتونه یک شکلی رو امتحان کنه اما واقعیتش اینه که باید ببینید با کدوم شکل و شیوه میتونید نتیجه بگیرید.🤩👌

📌هیچ چیز قطعی برای هیچ کسی وجود نداره. اما چیزی که هست اینه که خودتون رو اسیر یک سبک و سیاق نکنید.🙃

چون مکتب‌ها، آگاهی‌ها، اساتید و سبک‌های مختلف هر کدوم میان یک راهی رو نشون میدن. شما که حالا میخواین وارد بشین. راه‌های مختلف باعث گیج شدن‌تون میشه.🤪
📌بهترین راهش اینه که  ببینید شما با کدوم روش به آرامش میرسید. اون روش رو انتخاب کنید و بعد اون رو به کار ببرید. تنها چیزی که تو این جریان مهم است، مداومت بر یک تمرین هست.
یک عده‌ای از پرونا استفاده میکنن و یک عده از ریکی استفاده میکنن و برروی چاکراهای مختلف تمرکز میکنن. که اول از همه ما باید این چاکراها رو بشناسیم.

راه‌حل:

من میگم نه خیلی باید انقدر بی‌تفاوت باشیم که اصلا بگیم اینا چی هستن. نه هم اینکه بریم حساس بشیم که ببینیم یک گروهی یا مکتبی چی میگن.😇

نحوه انجام تکنیک

برای اینکه بخوایم مراقبه رو شروع کنیم. بهتره که با 10 دقیقه در طول روز شروع کنیم.
این 10 دقیقه رو 10 دقیقه صبح و 10 دقیقه شب انجام بدیم.🕑
ساده‌ترین شکلش این هستش که معمولا به صورت نشسته، صاف و ستون فقرات کاملا عمود بر بدن قرار گیرد.🧎‍♀️
اگر نمیتونید روی زمین بشینید، روی صندلی بشینید.👩‍🦽

بعضی تکنیک‌هایی هم هستش که باید دراز بکشید که این بستگی داره چه تکنیکی باشه. مثلا فایل‌هایی هستش که به صورت هیپنوتیز هست که دستورات خودش رو داره. اما بهترین راه اینه که ی جای ساکت و آروم و کاملا صاف بشینید.🧎‍♀️

سعی کنید ذهن خودتون رو از یاد خدا پر کنید و با یاد خدا شروع کنید.😇

ذهن‌تون رو از فکر خالی کنید. یعنی سعی کنید در اون تایم ذهن‌تون سکوت داشته باشه
و از این ور به اون ور نره.
زمانی که میخواین سکوت ذهن رو تمرین کنید. اگر فکری اومد سراغ‌تون و از این فکر دوباره برد فکر دیگه.
اصلا مقاومت نمیکنید وهمون لحظه در ذهن‌تون متوقفش میکنید. باید سعی کنید سکوت کنید.
دوباره سعی کنید که ذهن‌تون رو از چیزهایی که داره میاد مثل کلاف سردرگم، شما رو به هم بریزه، دور کنید. در اون حالت بدن‌تون رو خیلی شل و راحت و سبک میکنید و به تنفس‌تون توجه میکنید.🤔

 

🎈یعنی فکر کنید یک بادکنکی توی شکم شماست. این رو آروم آروم تا 7 شماره باد میکنید. 4 ثانیه نگه میدارید. آروم آروم حدود 8 ثانیه این بادکنک رو خالی میکنید.🎈
دوباره این کار رو انجام میدید و توجه‌تون رو فقط روی تنفس میزارید.
اصلا فکر کنید مهمترین کاری که الان شما دارید اینه که فقط باید نفس بکشید.🧐
فکر کنید اولین و آخرین بارتون هست که دارین تنفس میکنید و این خیلی برای شما مهمه.
پس با توجه و با تعمق این نفس عمیق رو میکشید و انجام میدید.

 

🕰️تا زمانی که اون 10 دقیقه‌تون تموم بشه. روزهای بعد هم همین جوری انجام میدید.
هر زمان که به این 10 دقیقه مسلط شدین 5 دقیقه دیگه به اون اضافه کنید.
تا جایی که بتونید در طول روز حداقل نیم ساعت این تمرکز رو داشته باشید.

 

🎼بعضی فایل‌های موزیک‌های خاصی هم هست که بهشون موزیک‌های آرامش‌بخش و مراقبه میگن.
که خیلی کمک میکنن و خیلی خوبه. من خودم خیلی استفاده میکنم.🥰

 

فقط به عنوان یک مقدمه اینو داشته باشید.
ان شاالله عمری بود یک سری مباحث کامل درمورد مراقبه، مدیتیشن
و کلا شناخت مغز و امواج مغزی براتون آماده میکنم.🧠📡
موفق و موید باشید🌱🌼
نادری هستم؛«شبنم نادری»

تمرین درس سی و چهارم

مدیتیشن و مراقبه

چله پروانگی


فایل صوتی درس سی و چهارم را از اینجا دانلود کنید⇓

دوره آموزشی «چله پروانگی»

آرامشآگاهیارادیتکنیکتمرکزچله پروانگیخودآگاهانهسکوتلحظه حالمدیتیشنمراقبه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + نه =

Solve : *
17 − 7 =