مراحل تجاری‌سازی ایده

مراحل تجاری‌سازی ایده


مراحل تجاری‌سازی ایده

 

همه مردم دوست دارند در زندگی شخصی خود کاری پردرآمد داشته باشند و در دسته افراد مشهور و موفق قرار بگیرند. برای این‌کار راه‌های زیادی را امتحان می‌کنند. تا به خواسته‌های مهم‌شان و درنتیجه در راهی که انتخاب کرده‌اند به موفقیت برسند.
اما یک مسئله ذهن تمامی کارآفرینان را درگیر کرده است.
آن هم این است که

چطور ایده‌هایمان را تجاری‌سازی کنیم؟

برای تجاری‌سازی ایده‌ها همانند بسیاری از موارد دیگر اصول خاصی وجود دارد. باید این اصول را رعایت کرد و طبق مراحلی خاص پیش رفت. در صورت عدم رعایت این اصول در کسب‌وکارتان، در تجاری کردن ایده‌تان با شکست رو به رو خواهید شد.

مراحل تجاری‌سازی ایده

ارزشیابی ایده

مراحل تجاری‌سازی ایده

بررسی

در ابتدا باید درباره ایده‌ای که دارید، ببینید چه کسانی به محصول تولیدی شما نیاز دارند؟
با رقبای‌تان آشنا شوید. سپس ایده‌تان را ارزیابی کنید و برای ارزیابی ایده باید از تمامی جنبه‌ها آن را بررسی کنید.

در ارزیابی باید بتوانید به سوالات زیر پاسخ دهید:

  1. آیا مشتریان از این کالا جدید استقبال می‌کنند؟ درواقع به چه میزان به نیازهای مشتریان پاسخ داده می‌شود و به چه میزان برای آن‌ها موثر است.
  2. محصول جدید چه سهمی در بازار دارد؟ مصرف‌کننده آن، کدام گروه از جامعه هستند.
  3. روند فروش این کالا چگونه است؟ حیات این کالا چگونه است؟ تا کی از محصولتان استفاده می‌کنند؟
  4. آیا این کالا را می‌توان از لحاط فنی هم ساخت؟
  5. آیا مشتریان قادر به پرداخت هزینه برای خرید و استفاده از محصول‌تان را دارند.

 

گسترش ایده

در این مرحله باید نکات بازاریابی را در نظر بگیریم.
قبل از آن باید تحقیقات تکمیلی دیگری را نیز در نظر بگیریم:
  1. کدام بازار، بازار هدف این کالا است و چه ویژگی‌هایی دارد؟
  2. این کالا باید چه نیازهایی را برای مصرف‌کنندگان تامین کند؟
  3. مشتریان در قبال این کالا چه واکنش و عکس‌العملی نشان می‌دهند؟
  4. برای تولید این کالا با هزینه کمتر چه کارهایی می‌توان انجام داد.

 

تست و آزمایش کالا

در این مرحله مدل فیزیکی از کالا و روش استفاده از آن بررسی می‌شود.

حتی در این مرحله بهتر است که نمونه‌ای نرم‌افزاری از کالای خود را تهیه کنید. سپس برای متخصصان ارسال کنید. تا اگر نقاط ضعفی دارد بررسی شود و قبل از تهیه کالا این نقاط ضعف و مشکلات برطرف شود. متخصصان با بررسی و نظرخواهی تمامی مشکلات احتمالی را حل می‌کنند.

 

جنبه‌های فنی

در مرحله فنی و اجرایی حواس‌تان به نکات زیر باشد:
  • به دست آوردن اعتبار مورد نیاز برای تجاری‌سازی ایده‌هایتان
  • تبلیغات کافی برای معرفی کالا. این تبلیغات می‌توانند: فیلم، کلیپ، بروشور، کاتالوگ، پوستر و… باشند.
  • برنامه‌ریزی برای تهیه و ساخت کالا

 

تجاری نمودن کالا

ایجاد یک شبکه گسترده برای عرضه کالا که می‌توانید با عمده فروش، فروشگاه زنجیره‌ای و … برای فروش کالا تماس بگیرید.
تهیه و اجرا برنامه‌ی تبلیغاتی که کالایتان را به صورت کامل به خریداران منحصربه فرد و بزرگ معرفی کند.
حواستان باشد که برای تجاری‌سازی ایده‌هایتان در تمامی موارد نمی‌توان از یک روش یکسان استفاده کرد.

برخی از ایده‌ها روش تجاری‌سازی آن‌ها کمی سخت است. برای تجاری‌سازی باید مراحلی پیچیده را طی کرد. حتی می‌توان از روش‌هایی ابتکاری برای خلق ایده‌هایتان و تجاری‌سازی آن‌ها استفاده کنید. حواستان باشد که در بین صدها ایده ممکن است یک ایده یا دوتای آن ارزش تجاری شدن داشته باشند.

مراحل تجاری‌سازی ایده

چه ایده‌هایی ارزش تجاری شدن را دارند؟

ایده‌هایی ارزش تجاری شدن دارند که:

  • ارزش افزوده این ایده برای مصرف‌کننده این کالا، بالا باشد.
  • مشکلات روز را برطرف کند. به‌گونه‌ای که برای خریدار هزینه آن مهم نباشد و به آن نیاز داشته باشد و حاظر باشد هرپولی را بپردازد.
  • قسمتی وسیع از بازار را بگیرد و در واقع سود و درآمدزایی آن بسیار بالا باشد.
  • در زمان عرضه کالا به بازار با تیم مدیریت و عرضه‌کننده بنگاه همخوانی داشته باشد و در بین درجه ریسک و درآمدی که ایجاد می‌کند، تعادل برقرار کند.

در بین ایده‌های برتر ایده‌ای از تجاری ایده‌آل است که دارای شرایط زیر باشد:

  1. نیازی به سرمایه‌گذاری ابتدایی نداشته باشد.
  2. حجم بازاری که به دست می‌آید را از لحاظ کمی به توان محاسبه کرد.
  3. نیاز بازار به این خدمات و کالا به صورت واضح قابل درک باشد.
  4. مواد اولیه برای تولید این کالا دست یافتنی باشد.
  5. استفاده از این کالا نیازی به قوانین و مقررات دولتی نداشته باشد.
  6. خریدار فقط یکبار خرید نکند بلکه خریدش تداوم داشته باشد.
  7. کالای شما آنقدر ارزشمند باشد که ارزش انجام تبلیغات گسترده را داشته باشد.
  8. آنقدر این کالا ارزشمند باشد که خریدار حاظر باشد برای خرید آن بیعانه پرداخت کند.
  9. این محصول بسیار کاربردی باشد و خطری را به همراه نداشته باشد. در واقع فرد ایده‌دهنده مسئولیتی در مقابل مصرف‌کننده برعهده نگیرد.

پیش‌بینی نیازهای بشر و خلق ایده‌های جدید با توجه به این نیازها

در بسیاری از کشورهای پیشرفته یا مراکز تجاری جهان، کاشناسان و ایده‌یابانی وجود دارند. که با استفاده از تحقیق و بررسی‌های متعدد تمامی نیازهای بشر را شناسایی می‌کنند. که تمامی پژوهندگان دانشگاه و دیگر مراکز آگاه می‌کنند تا برای رفع نیازهای بشریت چاره‌جویی کنند.

آینده پژوهان اعتقاد دارند که بازارهای صادراتی دنیا تحت سلطه کشورهایی است که بیش‌ترین نوآوری را در عرصه تکنولوژی داشته باشد. با توجه به اینکه اکثر کشورها بازارگرا و رقابت محور هستند. درنهایت منجر به حذف رقیبان تجاری و بنگاه‌های اقتصادی می‌شود. که در بخش توسعه به فناوری‌های نوین هیچ گونه سرمایه‌گذاری انجام نداده باشد.

 

ایده و خلاقیت

ارزشیابیاصولایدهتجاری کردنتجاری‌سازیگسترش ایده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
3 × 20 =