رازهایی برای موفقیت زنان در کسب‌و‌کار

رازهایی برای موفقیت زنان در کسب و کار

رازهایی برای موفقیت زنان در کسب‌و‌کار

داشتن کسب‌وکار موضوعی است که از گذشته‌های دور به شکل‌های مختلف برای انسان‌ها جذاب بوده. همچنین تصویر ذهنی ما نسبت به صاحبان کسب‌وکارهای مختلف مقداری ایراد داشته با مطلب رازهایی برای موفقیت زنان در کسب‌و‌کار همراه کارژول باشید.
ما فکر می‌کردیم تنها مردها هستند که می‌توانند صاحب شغل و کسب‌و‌کار باشند.
اما امروزه موضوع کمی فراتر از جنسیت رفته است و ثابت شده زنان قدرت بسیار زیادی در کسب‌وکار دارند.
پس اگر شما هم جزو دسته افرادی هستید که می‌خواهید بر محدودیت‌های خود غلبه کنید و استقلال پیدا کنید.
تا رازهایی برای موفقیت زنان در کسب‌وکار را برای شما بازگو کنیم. شما با رعایت و در نظر گرفتن این اصول می‌توانید برای خود یک شغل موفق دست‌ و پا کنید.

 

آیا زنان می‌توانند در فضای رقابتی به وجود آمده برای کسب‌وکار موفق شوند؟

این سوالی است که برای تعداد زیادی از بانوان به وجود می‌آید.
افراد زیادی از ورود به این دنیا که تا حدودی تحت سلطه مردان قرار دارد می‌ترسند.
زیرا می‌خواهند بدانند که آیا اصلا شانسی برای موفق شدن دارند یا خیر؟
جواب این سوال ساده است.
شایستگی و توانایی افراد بسیار بیشتر از جنسیت آن‌ها اهمیت دارد.
اگر احساس می‌کنید توانایی فعالیت مستمر دراین حوزه را دارید، باید خدمت‌تان عرض کنم همه چیز برای شروع آماده است.
بنابراین اگر اشتیاق دارید که کسب‌وکاری هدفمند برای خودتان درست کنید، ادامه مقاله رازهایی برای موفقیت زنان در کسب‌و‌کار از دست ندید.

 

1- یک هدف برای خودتان تعیین کنید

به جرأت می‌توان گفت تعیین هدف برای هر کسب‌وکاری از اولین و مهم‌ترین گام‌هاست.
تعیین هدف برای هر کسب‌وکار از مهم‌ترین گام‌ها

به جرأت می‌توان گفت تعیین هدف برای هر کسب‌وکاری از اولین و مهم‌ترین گام‌هاست.

دلیل آن‌هم این است که هدف به فعالیت‌های شما در راستای گسترش تجارت‌تان جهت می‌دهد. از منحرف‌ شدن شما از مسیر نیز جلوگیری می‌کند.
اینکه هدف مشخصی نداشته‌ باشید. در واقع به این معناست که دید شفافی نسبت به آینده کسب‌وکار خود ندارید.
و نتیجه‌ی نداشتن دید شفاف این است که نمی‌توانید روی یک خط مستقیم حرکت کنید. همچنین نمی‌توانید روی رشد کسب‌وکارتان متمرکز شوید. در ادامه مطلب رازهایی برای موفقیت زنان در کسب‌و‌کار خواهید آموخت

 

برای تعیین هدف نیز باید توجه کنید که انگیزه شما از ساخت یک برند تجاری چیست؟
صرفا می‌خواهید از لحاظ مالی به جایگاه بالایی برسید یا علاقه دارید کسب‌وکارتان مشهور شود و سر زبان‌ها بیفتد؟
بعد از تعیین هدف می‌توانید با تعیین استراتژی کسب‌وکارتان، فعالیت خود را شروع کنید. و برای رسیدن به نقطه مدنظر تلاش کنید.

 

2- ذهنیت خود را تغییر دهید

یکی دیگر از مهم‌ترین کارهایی که باید برای موفقیت خودتان در کسب‌وکار انجام دهید، تغییر ذهنیت‌تان است. حتما افرادی را دیده‌اید که در شروع کاری مدام بهانه‌گیری می‌کنند و غر می‌زنند.
اگر می‌خواهید شما هم همین ذهنیت را داشته باشید. پس بهتر است اصلا به ساخت یک کسب‌وکار جدید فکر هم نکنید. مسیر موفقیت یک جاده هموار نیست و مملو از موانع بزرگ است.
اگر شما بخواهید در هر برخوردتان با این موانع ناامید شوید و به توانایی‌هایتان شک کنید. هیچ وقت به پایان این جاده نمی‌رسید و طبعا باید لذت رسیدن به موفقیت را هم فراموش کنید.

 

بنابراین موانع را به عنوان یک فرصت در نظر بگیرید و از رو به رویی با آن‌ها نترسید.

 

3 به خودتان ایمان داشته باشید

گفتیم که از رویارویی با موانع نترسید و آن‌ها را به چشم یک فرصت ببینید.
این امر فقط زمانی محقق می‌شود که خودتان را باور کنید.
به عبارتی دیگر به خودتان ایمان بیاورید.
اگر به توانایی‌های‌تان ایمان داشته باشید.
به هیچ وجه از روبرویی با مشکلات نمی‌ترسید.
درواقع مشکلات برای شما حکم یک سکوی پرش را دارند.
تا هم دانش و تجربه خودتان را افزایش دهید و هم به خودباوری بیشتری برسید.

 

همچنین هرگز خودتان را به دید جنسیت ضعیف‌تر نگاه نکنید. مرد و زن کاملا برابر هستند و هردو باید برای رسیدن به اهداف‌شان تلاش کنند.
برای اینکه به خودباوری برسید می‌توانید داخل دوره‌ها و سیمنارهای آموزشی موجود در این زمینه شرکت کنید. کتاب‌های مربوط به آن را بخوانید و یا حتی به روانشناس مراجعه کنید.
این موضوع را بسیار جدی بگیرید.

 

از مهم‌ترین ارکان موفقیت در کسب‌وکار ایمان و خودباوری است.
از مهم‌ترین ارکان موفقیت در کسب‌وکار ایمان و خودباوری است.

4- از شکست نترسید

در ادامه مطلب رازهایی برای موفقیت زنان در کسب‌و‌کار اگر راه درستی را برای شروع کسب‌وکارتان انتخاب کنید، حتما شکست خواهید خورد!
بله درست شنیدید.
شکست در کسب‌وکار برخلاف تصور عموم که غالبا آن را ایستگاه پایانی تلقی می‌کنند. درواقع نقطه‌ای است که شما می‌توانید از آن درس‌های بزرگی بگیرید. درس‌هایی که می‌توانند شما را از اشتباهات‌تان آگاه کند.

 

اما چطور می‌توانیم از شکست‌هایمان درس بگیریم؟

  • اولین مورد اینکه از شکست خوردن هراس نداشته باشید. اگر از شکست خوردن نترسید، میتوانید دید منطقی‌تری به مشکل پیش آمده داشته‌ باشید. در هر کاری احتمال شکست خوردن خود را درنظر بگیرید و به‌عبارتی دیگر آماده روبه‌رویی با آن را داشته باشید.
  • در گام دوم دلایل شکست خوردن‌تان را بررسی کنید. ناراحتی را کنار بگذارید و به این فکر کنید که در کجا اشتباه کرده‌اید. در صورت لزوم می‌توانید با افراد باتجربه مشورت کنید. از آن‌ها بخواهید تا مشکل کارتان را به شما بگویند.
  • در مرحله سوم شما می‌دانید مشکل کارتان کجاست و به چه دلیل شکست خورده‌اید. پس باید انجام آن فعالیت را متوقف کنید و فعالیتی که باعث رشد شما می‌شود را جایگزین آن کنید.

 

در یک مثال عملی، طی کردن موارد فوق را به شما توضیح میدهیم:

مریم یک بانوی خانه‌دارست که به تازگی شروع به ساخت صنایع‌دستی کرده. او اون‌ها رو داخل پیج اینستاگرامش برای فروش قرار داده. اما او از وضعیت فروشش راضی نیست و میخواهد کسب‌وکارش بیشتر توی دید باشد.

 

بنابراین به یک فرد مشهور که داخل اینستاگرام ویدیوهای طنز درست می‌کند، پیام می‌دهد. از اون می‌خواهد در قبال پرداخت هزینه، پیجش را تبلیغ کند تا افراد بیشتری ازش خرید کنند. اون فرد این تبلیغ رو انجام می‌دهد اما مریم می‌بیند که افراد کمی عضو پیجش شدند. درواقع این تبلیغ کمکی به فروشش نکرده.

 

به همین علت احساس شکست می‌کند و دلسرد می‌شود. همچنین تا چند وقت چیزی درست نمی‌کند.
اما بعد از مدتی تصمیم می‌گیرد دوباره موضوع رو بررسی‌ کند و ببیند کجای کار ایراد دارد. در همین‌ حین با یک مشاور کسب‌وکار آشنا می‌شود. تصمیم می‌گیرد این مشکل رو با او در میان بگذارد و ازش راهنمایی بخواهد.

 

مشاور بعد از بررسی ماجرا برای او توضیح میدهد که توی اون تبلیغ اشتباهاتی کرده. مثلا او باید تبلیغش رو به یک پیجی بدهد که مربوط به حوزه‌ کاری خودش باشه. یا مطمئن باشه که افراد علاقه‌مند به صنایع‌دستی مخاطب اون پیج هستند.
بعد از این اتفاق مریم شروع به تحقیق میکند تا پیجی رو انتخاب کند که بتواند بیشترین بازدهی رو بگیرد.

 

درنهایت یه پیج مربوط به صنایع‌دستی رو پیدا میکند و به اون پیج، تبلیغش رو میدهد.
اما این‌دفعه نتیجه اینه که توی همون ساعات اول تعداد زیادی از افراد علاقه‌مند وارد پیجش می‌شوند. حتی چند نفر هم برای خرید محصولات بهش پیام می‌دهند.
مثال بالا یک نمونه بسیار‌ساده برای درس گرفتن از شکست است.
توجه کنید که همیشه مشکلات به همین سادگی حل نمی‌شوند. گاهی افراد بارها و بارها شکست می‌خورند.

 

مهم‌ترین موضوع این هست که ناامید نشوید و به تلاش خود ادامه دهید.

 

5- تمایز ایجاد کنید

امروزه شاهد درگیری و رقابت نفس‌ به‌ نفس کسب‌وکارها در تمامی زمینه‌ها هستیم. از طرفی هر کسب‌وکاری را که شروع کنید به طور حتم رقیبی خواهید داشت که باید بر آن غلبه کنید.
برای جلب توجه مشتریان باید بین برند خودتان و بقیه رقبا تمایز ایجاد کنید.
برای جلب توجه مشتریان تمایز ایجاد کنید.

اما چطور می‌توانید این کار را انجام دهید؟

تمایز!

برای اینکه توجه مشتریان را به خود جلب کنید و گوی سبقت را از رقیب خود بربایید.
باید بین برند خودتان و بقیه تمایز ایجاد کنید.
این تمایز می‌تواند در کیفیت بهتر، راحتی بیشتر، قیمت کمتر و… باشد.
علاوه بر اینکه همواره باید برای این سوال که مشتری چرا باید شما را انتخاب کند جواب داشته باشید.
پاسخ شما به این سوال همان تمایزی است که بین خود و باقی کسب‌وکارهای رقیب ایجاد می‌کنید.
پس برای ایجاد این تمایز وقت بگذارید برای رازهایی برای موفقیت زنان در کسب‌و‌کار می خوانید

 

6- در کسب‌وکار تان متخصص باشید

مشتریان به دنبال بهترین‌ها هستند. علاقه دارند تا از افرادی خرید کنند که مطمئن‌ باشند و بهترین‌ کیفیت را در اختیار آن‌ها قراردهد.
برای ایجاد این اطمینان روش‌های زیادی وجود‌ دارد.
اما یکی از روش‌های آن این است که مشتری شما را فردی متخصص ببیند.
بنابراین شما باید در کسب‌وکارتان جزو پیشتازان باشید.
تا بتوانید به مشتریان این اطمینان را بدهید که از اعتماد به شما پشیمان نخواهند شد.
اگر در کسب‌وکارتان متخصص باشید دیگر کسی توجه نمی‌کند که زن هستید یا مرد.

 

7- مهارت‌هایتان را در زمینه کسب‌وکار را افزایش دهید

کسب‌وکار خود به تنهایی یک علم است.
برای ورود به این دنیا باید مهارت‌های خودتان در این زمینه را افزایش دهید.
مهارت‌هایی از قبیل بازاریابی، فروش، حرف زدن با مشتری و… که یادگیری همه‌ی آن‌ها نیاز به آموزش دارند.
به خاطر داشته‌باشید که مهارت‌های شما نقش ابزارهای‌ شما برای ارتباط با مشتری را دارند.
و نیاز است که روی بهبود آن‌ها کار شود.

 

8- متعهد باشید

این مورد نیز درواقع یکی از زیرمجموعه‌های ایجاد تمایز است.
به مشتریان خود تعهد بدهید، خدمتی که ارائه می‌کنید یا محصولی که میفروشید در بالاترین سطح از کیفیت است. و این تعهد را اجرایی کنید.
شک نکنید که تعهد شما نسبت به محصولات یا خدمات‌تان می‌تواند نقش بزرگی در جذب مشتریان وفادار داشته باشد.

 

9- زمان‌تان را مدیریت کنید

یکی از مشکلاتی که تعداد زیادی از زنان صاحب کسب‌وکار با آن مواجه هستند، زمان است. شما باید زمان‌تان را به گونه‌ای مدیریت کنید که هم به فعالیت‌های کاری‌تان و هم به فعالیت‌های درون خانه برسید.(حفظ تعادل میان کاروخانواده)

 

نگذارید محدودیت زمانی جلوی پیشرفت شما را بگیرد. همچنین این را هم در نظر داشته باشید که قرار نیست تمامی کارهای مربوط به کسب‌وکارتان را خودتان انجام دهید. میتوانید آن‌ها را به عهده افراد دیگر نیز بگذارید. تا بهره‌وری‌تان به مقدار قابل‌ توجهی بالا رود.

 

10- درباره زنان موفق مطالعه کنید

زنان زیادی هستند که مسیر دشوار کارآفرینی و شروع کسب‌وکار را پشت سر گذاشته‌ و به موفقیت رسیده‌اند.
مطالعه و تحقیق درباره زندگی این افراد به دو دلیل برای شما مفید است:
1- انگیزه شما را برای پیمودن ادامه راه و تسلیم‌ نشدن افزایش می‌دهد.
2- می‌توانید از کارهایی که آن‌ها برای غلبه بر مشکلات در زندگی خودشان انجام داده‌اند درس بگیرید. و در مسیر موفقیت خودتان استفاده کنید.

 

سخن پایانی

رسیدن به موفقیت کاری زمان‌بر و پرزحمت است که تنها افراد سخت‌کوش و بااراده از پس انجام آن برمی‌آیند.
پس به عنوان یک زن قدرتمند سعی کنید این ویژگی‌ها را درون خود تقویت کنید.
و با استفاده از موارد گفته‌شده به سمت موفقیت در کسب‌وکارتان حرکت کنید.
همچنین همیشه به خاطر داشته‌ باشید باید برای آنچه می‌خواهید به دست‌ آورید بجنگید.
نویسنده: شبنم نادری

این مطالب می تواند مفید باشد

دکتر شبنم نادری

دکتر شبنم نادری

‌حرفه‌ی اصلی من نویسندگی و تألیف هست و سال‌ها کتاب نوشتم و کار پژوهشی انجام دادم. شاعر، مدرس دانشگاه و فیلمنامه‌نویس هم هستم.

اشتراگذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *