دوره پروانگی

چله پروانگی


درس هفتم: تمرین مراقبه

 

سلام بر دوستان همراه و همدل
در درس امروز میخوام باهاتون در مورد یک تکنیک مهم دیگر صحبت کنم.

🔰اگر خاطرتون باشه در اول دوره گفتم یک دفتر تهیه کنین. تا در اون متن تعهدنامه و تمرینات‌تون رو یادداشت کنین.😊

⚜️من امروز از شما می‌خوام که یه بخش دیگه به اسم بخش «مراقبه» به اون اضافه کنین.

🔽 پیشنهاد من این هست که دفتر رو به سه بخش تقسیم کنید؛

➕بخش اول در مورد آموزه‌هایی که یاد میگیرید.

➕بخش دوم رو به تمرینات اختصاص بدین.

➕بخش سوم رو هم برای مراقبه قرار بدین.

🔄در این بخش قراره یک‌سری تمریناتی به شما بگم که از این به بعد در اونجا یادداشت کنین و خودتون رو شرطی کنین.

 

🔴شرطی سازی یعنی چی؟!؟!

ما همگی در طول زندگی یک‌سری قول‌هایی رو به خودمون دادیم. وعده‌هایی دادیم که مثلا این کار رو انجام بدیم، اون کار رو انجام ندیم. قرارهایی گذاشتیم، هدف‌های کوچیک و بزرگ برای خودمون مشخص کردیم.

اما نتونستیم به اون‌ها عمل کنیم و موانعی سر راه ما بوده.‌😣😕

  • بارها بارها تصمیم  گرفتیم که مثلا غیبت نکنیم. اما یکباره به خودمون میایم میبینیم که در یک مجلسی نشستیم و غیبت یک نفری رو داریم انجام میدیم. 😩🥺‌
  • یا به خودمون گفتیم که از این به بعد هر کتابی که شروع کردم، حتما تموم میکنم. ‌اما متاسفانه کتاب را تمام نکردیم و کتاب‌های نیمه کاره زیادی داریم! ‌🙄🤭
  • یا مثلا قرار گذاشتیم، وقتی عصبانی میشیم از کوره در نریم و حرفای رکیکی نزنیم😣.اما متاسفانه نتونستیم به این تعهد عمل کنیم و وقتی عصبانی شدیم حرف‌هایی که نباید بزنیم از دهنمون درومده!☹️😐😱‌

⭕️سال‌ها این طوری گذشته و ما به قولی خودمون رو شرطی کردیم.

البته خیلی‌ها هم اینجوری میگن که:

  • من اختیار افکار خودم رو ندارم😕
  • نمیتونم به قولی که میدم عمل کنم😐
  • فکر بدی که به سرم میزنه رو نمیدونم چطوری از خودم دور کنم.😣

حالا این فکر یا عمل برای هر کسی یک جور هست.
حالا شما بیاید در قسمت مراقبه دفترتون، این شرطی شدن نااگاهانه را به صورت آگاهانه انجام بدین.


♻️روش سه قسمتی برای شرطی شدن آگاهانه:

برای شرطی شدن آگاهانه، یک روش سه قسمتی وجود دارد. یعنی بخش مراقبه را باید 3 قسمت کنید:

1️⃣ بخش مشارطه

2️⃣ بخش مراقبه

3️⃣ بخش مکاشفه

مشارطه یعنی: ما یک شرطی برای خودمون میگذاریم و خودمونو شرطی میکنیم. مثلا از این به بعد از فست‌فود استفاده نمیکنم. این میشود مشارطه.
مراقبه یعنی: ما مراقبت میکنیم از رفتارمون که به شرطی که گذاشتیم عمل کنیم.
مکاشفه یعنی: ما کشف میکنیم. خودمان رو بررسی میکنیم. تحلیل میکنیم. تا ببینیم به شرطی که برای خودمون گذاشتیم چقدرعمل کردیم. ‌🧐🧐

این سه بخش خیلی به ما کمک میکنه تا ما بتونیم رفتارهای آگاهانه داشته باشیم.‌

❌چند نکته مهم

نکته اول:

سنگ بزرگ نشانه نزدن است. هیچ وقت برای شروع مشارطه، ما نمی‌آییم یک شرط بذاریم بگیم ما تا آخرعمر نباید این کارو بکنیم. چون ما به مرور در ذهنمون یک‌سری کار نهادینه شده. ما باید اون‌ها رو به مرور از بین ببریم و اگر بگوییم تا ابد… بدانید که این کار رو انجام نمیدین.‌😎

یکی از دلایلی که خیلی‌ها رژیم میگیرن اما بعد یک مدتی رژیم رو میشکنن؛ به خاطر این است که در ذهنشون تداعی میشه که تا آخر عمر یعنی من نباید شیرینی، فست فود، نوشابه و … بخورم. چون حس میکنه انجام این کار سخته و این بار سنگینه و محدودیت‌ها تا آخر عمرهست، نمیتونه به رژیم پای‌بند باشه.🍔🍟🍕🍾
برای همین وقتی رژیم رو شروع میکنه، بعد یک مدت باز به عادت‌های قبلی خودش برمیگرده.☹️😣

اگر برای خودتون یک چیزی رو شرط میکنین و زمان رو برای خودتون طولانی میکنید. مطمئن باشید که اون کارانجام نمیشه و ناامید میشین و برمیگردین سر نقطه اول. ‌

🔰پس در ابتدای هر مشارطه، یک زمان قابل تحملی میذاریم. بعد 5 ساعت افزایش میدیم، بعد 1 روز، بعد یک هفته تا کم کم برسه به همیشه.

براتون در مورد رژیم یه مثال میزنم:

مثلا من امروز با خودم عهد میکنم که یک ساعت هیچ چیز شیرینی نخورم. در دفتر مراقبه مینویسم و شرط میکنم و سعی میکنم به اون متعهد باشم. 

بعد از یک ساعت اگر متعهد بودم، به خودم پاداش میدم و اگر نبودم خودم رو سرزنش نمیکنم. بعد میام و در بخش مکاشفه،  خودم رو تحلیل میکنم. بررسی میکنم تا ببینم چه عاملی بوده که من نتونستم اون تعهد رو انجام بدم؟ چرا نتونستم خودم رو کنترل کنم؟ چه عاملی باعث شد نتونم به شرطم پای‌بند باشم؟🔎🧐

بعد یواش یواش ساعتش رو در روزهای بعدی اضافه میکنیم. مثلا فردا میشه 5 ساعت، بعد یک روز، بعد یک هفته، کم کم این در من نهادینه میشه.

نکته دوم:

شرطی که ما واسه خودمون گذاشتیم، سعی میکنیم بهش عمل کنیم و در دفتر مراقبه این مطلب رو یادداشت میکنیم.

⚜️ مثلا: من موفق شدم به شرطی که برای خودم گذاشتم عمل کنم 🥰🌺.
خودتون رو تحسین کنین.
اصلا مهم نیست چه شرطی بوده و چه زمانی طول کشیده به آن عمل کردین.‌

⚜️ مثال بعدی میتونه این باشه:
من متعهد میشم که امروز سه ساعت هیچ پیام منفی رو نخونم، نگاه نکنم و سعی کنم تا از تمام کانال‌ها و هر جایی که ممکنه خبرهای منفی به من برسه، دوری کنم.

📝این موضوع رو را یادداشت کنین و بعد از اینکه مراقبت کردین از شرط خودتون، مکاشفه کنین. اگر تونستین به شرط خودتون عمل کنین، خودتون رو  تحسین میکنین. اگر نتونستین عمل کنین، خودتون رو تنبیه نمیکنین، فقط دلیلش رو مینویسین.🤔🤔

⚜️برای مثال: من نمیخواستم در مورد موضوعات منفی صحبت کنم ولی دوستم باعث شد. یا مثلا بچه‌ام تلویزیون رو روشن کرد و من مجبور شدم اخبار ببینم.

شرط و زمان و مکاشفه را در دفتر مراقبه بنویسید. این مشارطه، مراقبه و مکاشفه را خیلی جدی بگیرید. این تمرین رو انجام بدید چون بسیار مهمه. مخصوصا در مورد رفتارهایی که مربوط به اخلاق ما میشه. 👌👌👌

📌تمرین :

امروز که این فایل رو خوندین، میرین و در دفترتون مینویسین؛

من برای خودم شرط گذاشتم که به مدت 3 ساعت در هر شرایطی که هستم به همه لبخند بزنم و خوش اخلاق باشم. اگر بتونم این مدت این کار رو انجام بدم به خودم پاداش میدهم. مثلا: یک عدد شکلات میخورم یا مثلا یک فیلم میبینم. بعد در این 3 ساعت مراقب هستید که لبخند داشته باشید و اون اتفاق بیفته. بعد در قسمت مکاشفه مینویسین که آیا تونستید این تمرین رو انجام بدید یا نه؟ و برای خودتان پاداش قرار بدهید.🎁🎁🎁🎁

فایل صوتی این درس رو با دقت و چندین بار گوش کنین و حتما تمرین این درس رو انجام بدین. 

مربی شما؛« شبنم نادری»

🌻🌻

تمرین درس هفتم

تمرین مراقبه

چله پروانگی


فایل صوتی درس هفتم را از اینجا دانلود کنید:⇓

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Solve : *
30 ⁄ 5 =